Rofo 1986; 144(3): 327-331
DOI: 10.1055/s-2008-1048796
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Densities and sizes of the main masticatory muscles in computed tomography compared with clinical findings related to temporo mandibular joint (TMJ) dysfunction

Dichten und Dimensionen der Kaumuskulatur bei CT-Untersuchungen, verglichen mit den klinischen Befunden bei Dysfunktion des KiefergelenksA. M. Raustia, J. Pyhtinen, K. K. Virtanen
  • Department of Prosthodontics and Stomatognathic Physiology (Head: Prof. K. Virtanen), Institute of Dentistry, University of Oulu, Aapistie 3, SF-90220 Oulu, Finland, and Department of Diagnostic Radiology (Head: Prof. P. Vuoria), Oulu University Central Hospital, Kajaanintie 50, SF-90220 Oulu, Finland
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Summary

Computed tomography (CT) has a good resolution capacity and is an excellent method for measuring tissue densities. The aim here was to compare the densities and sizes of the main masticatory muscles, the masseter, medial pterygoid and lateral pterygoid muscles, as obtained with CT, with clinical findings in patients with TMJ dysfunction (25) and controls (29). The densities of the masseter muscles and the medial pterygoid muscles showed no statistical difference between the patients and controls, while the lateral pterygoid muscles of the patients had densities that were only almost significantly higher than those of the controls. The masseter muscles on the patients who more often had signs of bruxism in their dentition were statistically significantly thicker than in the controls, but the widths of the medial pterygoid muscles gave no statistical difference between the groups. The results seem to indicate that in addition to the bone density changes associated with functional disorders of the masticatory system, there may be also density and size changes in the masticatory muscles which are detectable by CT.

Zusammenfassung

Die Computertomographie besitzt ein gutes Auflösungsvermögen und ist eine hervorragende Methode zur Bestimmung der Gewebsdichte. Unsere Untersuchungen zielten auf einen Vergleich der mittels CT ermittelten Dichten und Größen der Kaumuskulatur, des Masseters, der Musculi pterygoidei mediales und der M. pterygoidei laterales mit den klinischen Befunden an Patienten bei Dysfunktion des Kiefergelenks (25) und an gesunden Probanden (29). Die Dichten der „Massetergruppe” und der M. pterygoidei mediales zeigten keine statistischen Unterschiede zwischen den Patienten- und den Probandenbefunden, während die M. pterygoidei laterales der Patienten lediglich fast signifikant höhere Dichtewerte als die der Probanden aufwiesen. Die Muskeln der „Massetergruppe” bei denjenigen Patienten, die häufiger Anzeichen von Zähneknirschen (Bruxismus) im Gebiß zeigten, waren statistisch signifikant dicker als die der Probanden. Dagegen ergaben die Weiten der M. pterygoidei mediales keine Unterschiede zwischen den Gruppen. Die Ergebnisse deuten darauf hin, daß außer den Veränderungen der Knochendichte, die mit funktionellen Erkrankungen der Kaumuskulatur einhergehen, auch noch Dichte- und Größenveränderungen der Kaumuskulatur selbst eintreten können, die mittels Computertomographie erkennbar sind.