Klin Monbl Augenheilkd 1988; 193(10): 370-381
DOI: 10.1055/s-2008-1050272
© 1988 F. Enke Verlag Stuttgart

Quantitative Beurteilung klinischer Elektroretinogramme

Quantitative Assessment of Clinical ElectroretinogramsR. Stodtmeister1 , L. Pillunat1 , W. Gaus2 , J. Schuster1
  • 1Universitäts-Augenklinik Ulm (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. R. Marquardt)
  • 2Zentrale Einrichtung Klinische Dokumentation der Universität Ulm
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Publication History

Manuskript erstmals eingereicht 14.5.1986

zur Publikation in der vorliegenden Form angenommen 14.7.1987

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

In der Elektroretinographie können Normalwerte für Amplituden und Gipfelzeiten der a- und b-Welle nur dann als verbindlich angesehen werden, wenn die Patienten unter den gleichen Ableitungs- und Reizbedingungen untersucht werden, die bei der Erhebung der Normalwerte gegeben waren. Die Übernahme von Normalwerten anderer Autoren scheiterte bisher hauptsächlich an der Standardisierung der Reizbedingungen. In der vorliegenden Arbeit wird dargelegt, dass die von Kooijman und Damhof 1982 vorgestellte, wenig aufwendige Methode von jedem Untersucher mit vertretbarem Aufwand in einfacher Weise hinreichend standardisiert werden kann, und es werden Normalwerte für die Amplituden und Gipfelzeiten der a- und b-Welle vorgestellt, die unter diesen standardisierten Bedingungen erhoben wurden. Von einem erfahrenen Untersucher können die hier vorgestellten Normalwerte bei Beachtung der Kalibrationsbedingungen für die klinische Diagnostik übernommen werden.

Summary

The clinical application of electroretino-graphy has been limited until now by the lack of standardisation, especially of stimulus conditions. Normal values for the electroretinographic response parameters can only be used if patients are examined under the conditions which were given for the examination of healthy subjects. It is shown in this paper that the in expensive apparatus designed by Kooijman and Dam-hof (1981) can be calibrated by any user simply and at justifiable expense. Normal values for the amplitudes and peak times for the a- and b-wave are presented. The normal range of these values has been defined with regard to the frequency distribution. According to the authors' results, methods of descriptive statistics in skewed distributions are mainly necessary at low stimulus intensities. The descriptive methods for normal distributions were regularly applied at higher stimulus intensities. In general, however, ERG parameters are normally distributed as shown by the distribution of the residuals between the linear regression of the parameter to the logarithm of the corneal illuminance and the measured values. The influence of age on the amplitude was calculated according to the results of Lehnert and Wünsche (1966) and the lower limits of the normal range are given for four age groups. The data presented here may be used as normal values provided that the simple calibration methods are applied. Thus electroretinography is no longer a method merely for the laboratory, but can be used in clinics and offices as well. However, a prerequisite is that the physician has sufficient experience in ophthalmological electrophysiology.