Klin Monbl Augenheilkd 1986; 188(5): 526-529
DOI: 10.1055/s-2008-1050707
© 1986 F. Enke Verlag Stuttgart

Okuläre Kreislaufdiagnostik des Niederdruckglaukoms

New Considerations in the Diagnosis of Low-Tension GlaucomaL. E. Pillunat1 , R. Stodtmeister1 , I. Wilmanns2 , Th. Christ1
  • 1Univ.-Augenklinik Ulm (Direktor: Prof. Dr. R. Marquardt)
  • 2Univ.-Augenklinik Bonn (Direktor: Prof. Dr. M. Spitznas)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

In der klinischen Praxis stellt die Diagnose Niederdruckglaukom oft eine reine Ausschlußdiagnose dar. Eine praktikable diagnostische Methode, die eine eindeutige Aussage über das Vorliegen eines Niederdruckglaukoms zuläßt, ist somit wünschenswert. Wir untersuchten 15 Normalpersonen (20 Augen), 8 Patienten (10 Augen) mit Niederdruckglaukom und 5 Patienten (10 Augen) mit Glaucoma chronicum simplex. Es wurden visuell evozierte Potentiale (VER) unter stufenweise künstlich erhöhtem intraokularen Druck abgeleitet. Zusätzlich bestimmten wir die okulären Perfusionsdrucke mit der Oku-looszillodynamographie nach Ulrich. Die resultierenden Perfusionsdruck/VER-Amplitudenkurven erlauben eine Differenzierung zwischen Niederdruckglaukom, Normalbefunden sowie anderen Glaukomformen.

Summary

The fact that in daily routine it is often difficult to diagnose low-tension glaucoma (LTG) lead one to ask whether it is possible to obtain indications of the existence and etiology of LTG with a clinically practicable method. The present authors examined 15 healthy subjects (20 eyes), 8 patients (10 eyes) with LTG and 5 patients (10 eyes) with primary open-angle glaucoma. Visual evoked responses (VER) were recorded with stepwise artificially increased intraocular pressures. In addition, ocular perfusion pressure was determined by oculo-oscillodynamography according to Ulrich. The resulting perfusion pres-sure/VER amplitude curves make it possible to differentiate between LTG, healthy subjects, and other types of glaucoma.

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