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DOI: 10.1055/s-2008-1051044
Therapeutischer Standpunkt bei dissezierender Bakerscher Zyste im Verlauf der chronischen Polyarthritis
Therapeutic Approach to the Dyssecting Baker's Calf Cyst in Rheumatoid ArthritisAbstract
In a group of 300 patients with definit or classical rheumatoid arthritis 26 patients (8.6%) with popliteal and 9 (3%) patients with true Baker's calf cysts were found. The diagnosis was proved by arthroscintigraphy and/or ultrasonography. In 6 patients the calf cysts disappeared after 1-3 lokal applications of 40-60 mg of triamcinolone acetonid in the homologous knee. A spontaneous infection was noted in Baker's cyst of one patient, a spontaneous synovial fistula in another, whereas in the third patient the operation was undertaken due to resistance to conservative treatment. In our view the direct punction of the Baker's cyst should be avoided because of raised liability to infection. When the operative treatment is performed the synovectomy of the ipsilateral knee should always be done at the same time. The early aspiration of the hydrops and proper treatment of the synovitis of the knee joint is the best prevention of the developement of Baker's cysts in rheumatoid arthritis.
Zusammenfassung
In einer Gruppe von 300 Patienten mit chronischer Polyarthritis wurden 26 (8,6%) mit einer poplitealen und 9 (3%) mit einer Bakerschen Zyste an der Wade gefunden. Die Diagnose wurde arthroszintigraphisch und/oder ultrasonographisch bestätigt. Bei 6 Patienten wurde die Heilung der Bakerschen Zyste an der Wade durch intraartikuläre Anwendung von 40 bis 60 mg Triamcinolon acetonid ins homologe Kniegelenk in 1 bis 3 Applikationen erzielt. Bei einer Patientin kam es zu spontaner Infektion der Wadenzyste. Eine Patientin mußte wegen spontaner synovialer Fistel und eine andere wegen Rezidiven trotz lokaler Infiltrationen operiert werden. Eine Punktion der Bakerschen Zyste selbst soll wegen der Gefahr einer Infektion vermieden werden. Bei der operativen Behandlung muß gleichzeitig auch eine Synovektomie am Kniegelenk vorgenommen werden. Eine Prävention der Entstehung von Bakerschen Zysten an der Wade sehen wir in einer rechtzeitigen Evakuation des Hydrops und in der Behandlung der Synovitis am Kniegelenk.
Publication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York