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DOI: 10.1055/s-2008-1051048
Arthrose: Pathogenetisches Konzept und Interpretation der Symptome*
Osteoarthrosis: Pathogenetic Concept and Interpretation of Signs* Herrn Professor Dr. med. Hartwig Mathies zum 65. Geburtstag gewidmet.** Nach einem Referat für den 86. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für physikalische Medizin und Rehabilitation, 8.-11. Oktober 1981 in Aachen.Publication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Abstract
Articular cartilage has a certain advantage of structural stability in comparison
to the mechanical effects of the joint function. This is based on the protective system
of anatomical physiologic components. In case of a "joint failure" usually the osteoarthrosis
will start as a natural consequence of a lack of protection.
In an advanced stage the osteoarthrotic process causes pain and "reflectory dysfunction".
This is the so-called "activated arthrosis" which is due to inflammatory irritation
of the synovial membrane by detritus from cartilage wear and tear.
Unlike this inflammatory process there is a primary pain-provoked irritation of the
joint. This irridation is an effct of autonomic efferents of spinal reflexes. The
afferent fibers of this reflex are thought to be activated by mainly mechanical stimulation
of the nociceptors and not by biochemical mediators of enzymatic origin. The efferent
autonomic fibers cause oedema and exsudation by their vasomotoric action.
By virtue of the different pathophysiologic basis the "activated arthrosis" as well
as the pain-provoked irritation of the osteoarthrotic joint need special kinds of
treatment.
Zusammenfassung
Anatomische und physiologische Einrichtungen des Gelenkorgans gewähren dem Knorpel
einen Stabilitätsvorsprung gegenüber den mechanischen Effekten der Funktion.
Der Arthroseprozeß realisiert nach einem »Joint failure« nur die potentielle und organimmanente
Gefährdung durch Auffaserung und Abrieb. Die subjektive und klinische Manifestation
erfolgt mit Schmerz und reflektorischer Dysfunktion. Die im synovialen Milieu der
Arthrose auftretenden Schmerzsubstanzen senken die Reizschwelle der Rezeptoren und
bewirken eine Hyperpathie. Der reflektorische Muskelhypertonus führt zur Bewegungseinschränkung
und verursacht mit Tendomyosen eine zusätzliche Schmerzsymptomatik.
Von der aktivierten Arthrose mit der entzündlichen Komponente nach dem Prinzip der
detritogenen Synovitis ist ein vorwiegend algogener Reizzustand abgrenzbar, bei dem
sympathische Reflexefferenzen Ödem und Erguß herbeiführen. Er beruht auf einer lokalisierten,
vorwiegend mechanischen Nocizeptoren-Stimulation. Die pathophysiologische Differenzierung
der Arthrosebilder ist auch für die Therapie relevant.
