Aktuelle Rheumatologie 1983; 8(2): 54-58
DOI: 10.1055/s-2008-1051048
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Arthrose: Pathogenetisches Konzept und Interpretation der Symptome*

Osteoarthrosis: Pathogenetic Concept and Interpretation of SignsP.  Otte**
  • Orthopädische Universitäts-Klinik, Mainz
* Herrn Professor Dr. med. Hartwig Mathies zum 65. Geburtstag gewidmet.** Nach einem Referat für den 86. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für physikalische Medizin und Rehabilitation, 8.-11. Oktober 1981 in Aachen.
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Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Articular cartilage has a certain advantage of structural stability in comparison to the mechanical effects of the joint function. This is based on the protective system of anatomical physiologic components. In case of a "joint failure" usually the osteoarthrosis will start as a natural consequence of a lack of protection.
In an advanced stage the osteoarthrotic process causes pain and "reflectory dysfunction". This is the so-called "activated arthrosis" which is due to inflammatory irritation of the synovial membrane by detritus from cartilage wear and tear.
Unlike this inflammatory process there is a primary pain-provoked irritation of the joint. This irridation is an effct of autonomic efferents of spinal reflexes. The afferent fibers of this reflex are thought to be activated by mainly mechanical stimulation of the nociceptors and not by biochemical mediators of enzymatic origin. The efferent autonomic fibers cause oedema and exsudation by their vasomotoric action.
By virtue of the different pathophysiologic basis the "activated arthrosis" as well as the pain-provoked irritation of the osteoarthrotic joint need special kinds of treatment.

Zusammenfassung

Anatomische und physiologische Einrichtungen des Gelenkorgans gewähren dem Knorpel einen Stabilitätsvorsprung gegenüber den mechanischen Effekten der Funktion.
Der Arthroseprozeß realisiert nach einem »Joint failure« nur die potentielle und organimmanente Gefährdung durch Auffaserung und Abrieb. Die subjektive und klinische Manifestation erfolgt mit Schmerz und reflektorischer Dysfunktion. Die im synovialen Milieu der Arthrose auftretenden Schmerzsubstanzen senken die Reizschwelle der Rezeptoren und bewirken eine Hyperpathie. Der reflektorische Muskelhypertonus führt zur Bewegungseinschränkung und verursacht mit Tendomyosen eine zusätzliche Schmerzsymptomatik.
Von der aktivierten Arthrose mit der entzündlichen Komponente nach dem Prinzip der detritogenen Synovitis ist ein vorwiegend algogener Reizzustand abgrenzbar, bei dem sympathische Reflexefferenzen Ödem und Erguß herbeiführen. Er beruht auf einer lokalisierten, vorwiegend mechanischen Nocizeptoren-Stimulation. Die pathophysiologische Differenzierung der Arthrosebilder ist auch für die Therapie relevant.