Abstract
Four Eosinophilic Fasciitis (EF) patients have been treated with griseofulvin (FP
type, 500-1125 mg daily). The disease was getting worse in all 4 patients until griseofulvin
therapy was started. Both clinical and laboratory findings improved in all the cases
after about 2 months of therapy. At present, the 2 patients who first underwent griseofulvin
treatment, have recovered with some sequelae. The third patient and the fourth one
have got much better. An increased urinary hydroxyproline was found before treatment
in the 3 patients in whom it was evaluated; its decrease was observed during therapy
especially in 2 of them. This finding supports the hypothesis that griseofulvin acts
in EF by affecting collagen metabolism. Two out of the four patients were affected
with duodenal ulcer. Nervertheless, they could undergo therapy for a long time, and
had to interrupt it for brief periods only. Griseofulvin did not cause any side effects
in the other 2 patients. The AA. suggest that griseofulvin can be considered as a
drug alternative to glucocorticoids in the therapy of EF.
Zusammenfassung
Vier Patienten mit eosinophiler Fasziitis wurden mit Griseofulvin (500-1125 mg/die),
FP-Typ, behandelt. In allen vier Fällen zeigte die Krankheit bis zu Beginn der Griseofulvinbehandlung
einen progredienten Verlauf. Etwa zwei Monate nach Therapiebeginn begannen sich klinische
Zeichen und humorale Befunde in allen Fällen zu bessern. Von minimalen Restzuständen
abgesehen, sind die beiden zuerst behandelten Patienten - nach 42 bzw. 36 Monaten
Behandlung - geheilt; bei dem 3. und 4. Patienten ist bereits eine gute Besserung
eingetreten. Während der Behandlung mit Griseofulvin beobachtete man besonders bei
zwei Patienten neben der Besserung der klinischen Daten auch eine Normalisierung der
vorher vermehrten Hydroxyprolinurie. Diese Tatsache erlaubt anzunehmen, daß Griseofulvin
in der Therapie der eosinophilen Fasziitis durch die Beeinflussung des Kollagenmetabolismus
wirkt. Zwei von vier Patienten litten an Ulcera duodeni: dennoch konnten sie - bei
nur kurzen Unterbrechungsperioden - die Griseofulvintherapie langfristig durchführen.
Bei den anderen beiden Patienten bewirkt das Griseofulvin keine Nebenerscheinungen.
Griseofulvin ist nach Ansicht der Verfasser eine Alternative zu den Glukokortikoiden
in der Therapie der eosinophilen Fasziitis