Aktuelle Rheumatologie 1982; 7(4): 142-148
DOI: 10.1055/s-2008-1051126
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zur Diagnostik der bakteriellen Spondylitis - Szintigraphie und Computertomographie

Diagnosis of the bacterial disc-space infection - role of scintigraphy and computed tomographyG.  Lingg , G.  Nebel
  • Röntgeninstitut des Allgemeinen
    Krankenhauses Hamburg-Barmbek
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

The value of 67 Gallium- and 99mTc-MDP-scintigraphy and of computed tomography in diagnosis and in sequential study of the tuberculous and the bacterialnontuberculous disc-space infection are discussed. 24 patients were observed. Computed tomography as well as conventional tomography and plain X-ray film are reliable methods for the diagnosis of the disease. On the other hand the 67Gallium-citrate scan and the 99mTc- MDP bone scan can be used successfully in the follow-up study of the already known disc-space infection. The 67Gallium-scan is indicating the maximal inflammatory activity-phase, it is not concentrated in the inactive disease. 99mTc-MDP scans remains positive in remote disc-space infection when signs of reparation can be seen (reparation-osteophytes, subdiscal sclerosis of spongiosa). Thus the two radiopharmaceuticals yield quite different information which is due to their different kinetics.

Zusammenfassung

Die Wertigkeit der 67Gallium- und 99mTc-MDP-Szintigraphie sowie der Computertomographie bei der Diagnose und Verlaufsbeurteilung der tuberkulösen und bakteriell-unspezifischen Spondylitis werden diskutiert. Die Computertomographie ist ebenso wie die konventionelle Tomographie und Übersichtsaufnahme zur Diagnose der Erkrankung geeignet. Die 67 Gallium- und 99mTc-MDP-Szintigraphie sollten dagegen vor allem zur Verlaufsbeobachtung der diagnostizierten Spondylitis éingesetzt werden. Die 67Galliumszintigraphie ist ein Indikator der floriden (aktiven) Entzündungsphase. Die 99mTc-MDP-Szintigraphie erweist sich auch denn noch als positiv, wenn sich neben den destruktiven Phänomenen zunehmend reparative Vorgänge (Reparationsosteophyten, subdiskale Spongiosaklerose) zu erkennen geben. Die Gallium-Akkumulation ist in diesem Spondylitisstadium nicht mehr erhöht. Dieser Unterschied erklärt sich aus der verschiedenen Tracerkinetik dieser beiden Substanzen.

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