Aktuelle Rheumatologie 1982; 7(5): 172-176
DOI: 10.1055/s-2008-1051133
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Rheumaanamnese - der Schlüssel zur Diagnose*

Anamnesis in Rheumatic Disease - Key to DiagnosisH.  Mathies
  • Chefarzt der I. Med. Klinik des Rheumazentrums Bad Abbach
* Vortrag auf der Salzburger Rheumatologischen Fortbildungstagung in saalfelden am 3. Oktober 1981
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract

After pointing out the great diagnostic importance of good anamnesis particularly in rheumatology, experiences in connection with the technique of compiling the anamnesis are described and pointers are given regarding the anamnestic-diagnostic relevance of statements made by patients, the usefulness of such statement being of unequal value as criteria for a valid assessment.

An »anamnesis model« is demonstrated which serves to record statements of complaints and symptoms concerning the locomotor system.

This is followed by a »check list« in which the symptoms or signs are classified according to organs (this includes known findings or even diagnoses in key words, so that no important details are overlooked). Attention is also paid to several signs and symptoms which can be of great diagnostic value but which are often not investigated or even forgotten. Finally, several signs and symptoms are listed which are disclosed by anamnesis and which can easily lead to wrong diagnostic conclusions or false diagnoses, as experience has shown.

Zusammenfassung

Nach Hinweis auf die große diagnostische Bedeutung einer guten Anamnese speziell in der Rheumatologie werden zunächst Erfahrungen zur Technik der Anamneseerhebung mitgeteilt und Hinweise zur anamnestischdiagnostischen Relevanz der unterschiedlich verwertbaren Patientenangaben gegeben.

Ein »Anamnese-Männchen« zur Registrierung von Beschwerdeangaben am Bewegungsapparat wird demonstriert.

Es folgt der Vorschlag einer »Checkliste« mit nach Organen gegliederten Beschwerden, bzw. bereits bekannten Befunden oder gar Diagnosen in Stichworten, nach denen ggf. zu fragen ist, um keine evtl. wichtige Angabe zu übersehen. Weiter wird auf einige erfahrungsgemäß oft nicht erfragten oder übersehenen aber diagnostisch sehr wertvolle Symptome eingegangen. Abschließend folgt die Erwähnung einiger anamnestisch erfragter Symptome, die erfahrungsgemäß die diagnostischen Überlegungen in eine falsche Richtung lenken und zu Fehldiagnosen führen.