Aktuelle Rheumatologie 1982; 7(6): 249-252
DOI: 10.1055/s-2008-1051148
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vergleich verschiedener medikamentöser Therapieformen bei Osteoporose (NaF, NaF + Vitamin D3,1.25(OH)2D3 und menschliches Wachstumshormon) - Kurz- und Langzeituntersuchungen

Comparison of Various Drug Therapy Forms in Osteoporosis [NaF, NaF + Vitamin D3, 1.25(OH)2D3 and Human Growth Hormon] - Short-Term and Long-term StudiesM. A. Dambacher , Th.  Lauffenburger , H. G. Haas
  • Forschungslabor für Kalziumstoffwechsel der Orthopädischen Universitätsklinik
    Balgrist, Zürich und Medizinisches Departement der Universität, Zürich und
    Medizinisches Departement der Universität Basel.
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract

Twenty-seven postmenopausal women with clinically manifest osteoporosis were treated for six and twelve months, respectively, with 100 mg NaF per day alone, or with 100 mg NaF per day combined with 100 000 IU vitamin D3 per week, or with 0.5 µg 1.25(OH)2D3 per day, or with 16 IU human growth hormone, every second day. The latter two substances were administered during twelve months. The effects of these four different treatment schedules were evaluated with respect to biochemical parameters and calcium balances.
Treatment over a period of six months with NaF only appeared to be responsible for a positive calcium balance by causing a greater stimulation of the rate of accretion of calcium in relation to its rate of mobilisation. The addition if vitamin D3 to NaF did not improve the calcium balance, the stimulation of bone turnover which is the most important treatment effect of NaF was even reduced. A similar reduction was obtained after treatment with 1.25(OH)2D3. This substance, in a dose of 0.5 µg/day, caused rises in the intestinal absorption of calcium and of the urinary calcium excretion, in our patients with pure osteoporosis without concomitant osteomalacia the calcium accretion and mobilisation rates, possibly as a consequence of an inhibition of PTH secretion, tended to be reduced, and the calcium balance remained unchanged. Human growth hormone stimulated the turnover of calcium, especially around osteocytes, without inducing a positive calcium balance.
These results prompted the undertaking of long-term studies with NaF: Here, cortical bone (right radius, femora, metacarpalia II-IV) did not increase while an increase of cancellous bone, especially in the lumbar spine, was observed. After two years of treatment with 100 mg NaF/per day the mechanical stability of the lumbar vertebrae appeared to be improved. Consequently only a longterm treatment with NaF may be beneficial in osteoporosis.

Zusammenfassung

27 Patienten mit reiner Osteoporose wurden 6 bzw. 12 Monate lang entweder 100 mg NaF täglich oder 100 Mg NaF täglich und dazu wöchentlich 100 000 IU Vitamin D3 oder 0.5 µg 1.25)OH)2D3 täglich oder 16 IU menschliches Wachstumshormon jeden zweiten Tag verabreicht und mit biochemischen Methoden und der Bilanztechnik der Wirkungsmechanismus quantitativ erfaßt.
Mit NaF konnte der Knochenanbau stärker als der Knochenabbau stimuliert werden, so daß eine positive Kalziumbilanz resultierte. Zusätzliche Gaben von 100 000 IU Vitamin D3 wöchentlich verbesserten die Kalziumbilanz nicht. Alleinige Verabreeichung von 0.5 µg 1.25(OH)2D3 täglich führten bei diesen Patientinnen mit reiner Osteoporose ohne Begleit-Osteomalazie zu einer Steigerung der Kalzium-Absorption und der Urinkalzium- Ausscheidung, ferner als Folge der Suppression der Parathormonsekretion zu einer Reduzierung des Knochenumsatzes, nicht jedoch zu einer positiven Kalziumbilanz. Wachstumshormon beschleunigte lediglich den Knochenumsatz, insbesondere in den periosteozytären Räumen.
Wahrend Langzeit-Gaben von NaF (50 resp. 100 mg über zwei Jahre) konnte keine Zunahme der Compacta, jedoch der Spongiosa nachgewiesen werden. Zu einem gewissen Stillstand der durch die Osteoporose bedingten Wirbelkörper-Deformierungen kommt es bei Verabreichung von 50 mg NaF erst nach 2, von 100 mg NaF bereits nach einem Jahr.
Es muß immer wieder betont werden, daß NaF kein Analgetikum darstellt, zur Behandlung der Schmerzen bei der Osteoporose muß aktive Physiotherapie unterstützt durch Antirheumatika und Analgetika eingesetzt werden.

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