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DOI: 10.1055/s-2008-1051176
Zur Klinik und Diagnose der juvenilen Spondylitis ancylosans
Notes on Clinic and Diagnosis of Juvenile Ankylosing SpondylitisPublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Abstract
The article reports on 101 children whose condition pointed towards the existence of an ankylosing spondylitis or who were either suspected of this disease or on whom the diagnosis had been confirmed. The share of these children in the total number of patients was 12.2% during the observation period of this study. In the beginning, it is often difficult to diagnose juvenile ankylosing spondylitis, since it is masked by a peripheral arthritis with a predominantly asymmetrical involvement mainly of the large joints of the lower extremities. Nevertheless, the tentative diagnosis of suspected ankylosing spondylitis can be made at an early stage, if attention is paid to pointers such as family history, pain in the vertebral column and in the neck, enthesopathies and iritis; furthermore, it will be necessary to determine HLA-B27 and to effect careful differential diagnosis against the seronegative and seropositive polyarthritis sub-group of juvenile chronic arthritis and the other HLA-B27-positive oligoarthritis syndromes.
Zusammenfassung
Es wird über 101 Kinder mit Hinweis, Verdacht bzw. gesicherter juveniler Spondylitis ancylosans berichtet. Ihr Anteil am gesamten Patientengut betrug in der Beobachtungszeit 12,2%. Die juvenile Spondylitis ancylosans bereitet zu Beginn oft diagnostische Schwierigkeiten, da sie sich hinter einer peripheren Arthritis mit überwiegend asymmetrischem Befall unter Bevorzugung der großen Gelenke der unteren Extremitäten verbirgt. Dennoch können wir die Verdachtsdiagnose frühzeitig stellen, wenn wir auf Hinweiszeichen wie Familienanamnese, Kreuz- und Nackenschmerzen, Enthesopathien und Iritis achten, das HLA B27 bestimmen und eine sorgfältige Differentialdiagnose gegenüber der seronegativen und seropositiven Polyarthritis-Subgruppe der juvenilen chronischen Arthritis und den übrigen HLA-B27-positiven Oligoarthritis-Syndromen vornehmen.