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DOI: 10.1055/s-2008-1051252
Rheumatische Syndrome bei der Sarcoidose
Rheumatic Syndromes in SarcoidosisPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract
Today acute arthritis is about ten times more frequent than rheumatic fever as an
initial syndrome of sarcoidosis and is wrongly diagnosed as rheumatic fever in approximately
one-half of the cases. Hence, knowledge of the rheumatic syndromes associated with
sarcoidosis is of great topical interest.
The manifold affections of the locomotor system occurring in conjunction with sarcoidosis
are described on the basis of the Hochenschwand case material, taking the international
bibliography of references into consideration. On the whole, the rheumatoid disease
patterns caused by sarcoidosis are very versatile. To arrive at an adequate therapy
it is often necessary to perform a very detailed diagnosis. In view of the manifold
rheumatic syndromes it is imperative to always bear in mind the fundamental difference
which exists with regard to the course of both types of sarcoidosis, namely, the acute
type (= Löfgren's syndrome) on the one hand, and the primarily latent form which tends
to become chronic on the other. Especially in the case of chronic sarcoidosis it is
often difficult to decide whether we are actually confronted by a rheumatic sarcoidosis
syndrome or by the coincidence of sarcoidosis and rheumatic disease of different origin.
The diagnostic criteria are emphasised.
Zusammenfassung
Die akute Arthritis als Initialsyndrom der Sarcoidose begegnet uns heute fast 10mal
häufiger als das rheumatische Fieber und wird bei etwa der Hälfte der Fälle fälschlicherweise
als akuter Gelenkrheumatismus diagnostiziert. Die Kenntnis der rheumatischen Syndrome
bei Sarcoidose ist somit von aktuellem Interesse.
Die im Gefolge einer Sarcoidoseerkrankung vorkommenden, sehr verschiedenartigen Affektionen
des Bewegungsapparates werden aufgrund des Krankengutes von Höchenschwand und unter
Berücksichtigung des Weltschrifttums beschrieben. Insgesamt gesehen sind die durch
Sarcoidose verursachten rheumatischen Krankheitsbilder sehr mannigfaltig. Sie bedürfen
oft einer eingehenden Diagnostik, um zu einer adäquaten Therapie zu kommen. Angesichts
der Vielfalt rheumatischer Syndrome ist die grundsätzliche Verschiedenheit zwischen
den beiden Verlaufsformen der akuten Sarcoidose ( = Löfgren-Syndrom) und der primär
latenten, zur Chronizität neigenden Verlaufsform stets im Auge zu behalten. Vor allem
bei der chronischen Sarcoidose stellt sich oft die schwer zu entscheidende Frage,
ob es sich um ein rheumatisches Sarcoidosesyndrom, oder aber um die Koinzidenz von
Sarcoidose und rheumatischen Erkrankungen anderer Genese handelt. Die diagnostischen
Kriterien werden herausgestellt.