Z Orthop Unfall 1981; 119(1): 115-122
DOI: 10.1055/s-2008-1051432
© 1981 F. Enke Verlag Stuttgart

Erste Ergebnisse der Skoliosenbehandlung unter Verwendung des Instrumentariums der ventralen Derotationsspondylodese (VDS-Zielke)

Early results of operative treatment of scoliosis using the anterior derotation spondylodesis technique (VDS-Zielke)P. Griss, G. Jentschura
  • Orthopädische Klinik Lindenhof (Direktor: Professor Dr. G. Jentschura), Fakultät für Klinische Medizin Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird über die ersten Ergebnisse an 25 Skolioseoperationen unter Verwendung des Instrumentariums der ventralen Derotationsspondylodese (VDS-Zielke) berichtet. Es wurden 10 dorsale, 3 dorsolumbale und 12 lumbale Skoliosen operiert, wobei bis zu 8 Wirbelkörper fusioniert wurden. Die durchschnittliche postoperative Beobachtungszeit beträgt 25 Monate (8-45 Monate). Die durchschnittliche Korrektur der operierten Krümmungen beträgt 51 %, wobei betont werden muß, daß das Operationsgut sehr heterogen war. Neben der Skoliose lassen sich mit der VDS auch Kyphose und Lordose in gewissem Umfang korrigieren. Die Ergebnisse werden detailliert beschrieben und dokumentiert. Es wird vor allem auch auf besondere Techniken zur Korrektur von Lordose oder Kyphose mit der VDS hingewiesen. Die Analyse der Resultate läßt gute Indikationen für die VDS, vor allem für dorsolumbale und lumbale Skoliosen, kongenitale Skoliosen der Dorsolumbalregion und thorakale Lordoskoliosen erkennen. Hier ist die VDS zumeist jeder anderen Operationsmethode (Dwyer, Harrington) überlegen. Die Komplikationen können durch richtige Indikation, gute Operationstechnik und Nachsorge niedrig gehalten werden.

Abstract

The paper presents early results of 25 surgical procedures for scoliosis using the instruments and implants of the anterior derotation spondylodesis (VDS-Zielke). The series included 10 dorsal, 3 dorso-lumbar and 12 lumbar curves, whereby up to 8 vertebral bodies were fused. The average postop. follow-up time was 25 months (8-45 months). The average degree of correction was 51 p.c. Emphasis is layed on the fact that aetiology and severity of the scoliotic curves was extremely heterogenious. Besides excellent corrective potentials of the VDS for scoliosis, this technique offers possibilities for correction of cyphosis or lordosis as well. The results are described and documented in detail. The author puts much emphasis in describing special techniques for correcting lordosis or cyphosis as well as scoliosis in the same patient. The analysis of the results presented shows good indications for VDS in dorso-lumbar and lumbar scoliosis, congenital scoliosis of the dorso-lumbar area and thoracic lordo-scoliosis. For the indications outlined the possibilities of the VDS are superior to any other operative technique for scoliosis (Dwyer, Harrington). The rate of complications can be kept low through good selection of cases, excellent surgical technique and postoperative intensive care.