Z Orthop Unfall 1981; 119(4): 403-404
DOI: 10.1055/s-2008-1051646
© 1981 F. Enke Verlag Stuttgart

Plattenausbruch nach hüftnahen Femurosteotomien

Breaking-out of osteosynthesis plate following femoral osteotomy near the hip jointM. Weigert, H. Bartsch
  • Abteilung für Orthopädie und Traumatologie, Krankenhaus am Urban, Berlin
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die hüftna Umstellungsosteotomie am Femur zur Prophylaxe und Behandlung der Koxarthrose trotz des Fortschrittes der Gelenkplastiken (TEP, Doppelkappenplastik, Keramikprothese) hat immer noch ihre Bedeutung. Ihr Ziel ist die Verringerrung oder Beseitigung einer präarthrotischen Deformität, oder die Nut zung noch erhaltener Knorpelbereiche für die Bela stung. Dabei wird meist im intratriochanteren Bereich ein Knochenkeil entnommen. Die Fragmente werden durch eine Klingenplatte stabil unter Druck osteosynthesiert (1, 2, 3, 4). Wird die Knochenbrücke zwischen Klinge und Osteotomiefläche zu schmal, kann es zum Ausbrechen der Klinge kommen. Eine Reosteosynthese mit einer 90° Platte ist dann meist nicht mehr stabil. Im Folgenden sollen anhand von 3 Fällen Möglichkeiten der Rettungsprozedur dargestellt werden.

Abstract

Despite the progress in arthroplasty (TEP, double-cup plasty, ceramic prosthesis), adjustment osteotomy at the femur for prevention and treatment of osteoarthrosis of the hip is still an important procedure. It aims at reducing or removing pre-arthrotic deformity or at utilising remaining cartilaginous zones for taking part of the load. A wedge-shaped excision is usually performed in the intratrochanteric area. The fragments are then osteosynthesized under pressure by means of a blade plate (1, 2, 3, 4). If the osseous bridge between the blade and the osteotomy surface is too narrow, the blade may break out from its position. In such cases reosteosynthesis with a 90° plate will not produce a stable result. The article describes three possibilities of saving the situation in such emergencies.