Summary
A ten-year review of perioperative morbidity after operative resection of craniopharyngioma
is presented. From 1974 to 1983, 23 patients underwent a total of 34 operations. Patients
were subdivided into 95% or greater resection and partial resection groups. Features
compared between the two groups included sodium, glucose, temperature, diabetes insipidus,
major complications, neurological deficits and death. Patients undergoing 95% or greater
resection had significant fluctuations in sodium, temperature and glucose (p < .01).
Diabetes insipidus and major postoperative complications were also significantly elevated
in the 95% or greater resection group (p <.05). Therefore, the extent of surgical
resection correlated well with the degree of metabolic dysfunction and major postoperative
complications. Careful assessment of surgical morbidity is warranted in the management
of patients with craniopharyngioma.
Zusammenfassung
Ein Rückblick auf die operative Morbidität nach Resektion von Kraniopharyngeomen wird
vorgestellt. 1974 bis 1983 wurden 23 Patienten 34mal operiert. Die Patienten wurden
unterteilt in eine 95% ige und mehrprozentige Resektionsgruppe und in eine Teilresektionsgruppe.
Die Faktoren, die zwischen den beiden Gruppen untersucht wurden, schlossen Natrium,
Glukose, Temperatur, Diabetes insipidus, größere Komplikationen, neurologische Ausfälle
und den Tod ein. Die Patienten mit 95% iger oder höherer Radikalität zeigten erhebliche
Schwankungen des Natriums, der Temperatur und der Glukose (p < 0,01). Diabetes insipidus
und größere postoperative Komplikationen waren ebenfalls signifikant angehoben in
der Gruppe mit der 95% igen und höheren Radikalität (p < 0,05). Deshalb korrelierte
das Ausmaß der operativen Resektion sehr gut mit dem Grad der metabolischen Dysfunktion
und größeren operativen Komplikationen. Die sorgfältige Feststellung der chirurgischen
Morbidität ist in der Behandlung von Patienten mit Kraniopharyngeomen unerläßlich.
Key-Words
Craniopharyngioma - Diabetes insipidus - Metabolic dysfunction - Operative resection