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DOI: 10.1055/s-2008-1054418
Neuroretinitis
NeuroretinitisPublication History
Publication Date:
11 February 2008 (online)
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Zusammenfassung
Anhand von acht Fällen wird das klinische Bild der Neuroretinitis dargestellt. Ursache der reversiblen Sehstörung ist eine Papillitis. Die auffällige Sternfigur der Makula entsteht dagegen oft erst in der Phase der Besserung. Die Neuroretinitis kommt nicht nur bei Kindern vor, sondern auch bei Erwachsenen (fünf unserer acht Fälle). Nicht selten ist die Neuroretinitis auch beidseitig, insbesodere bei Kindern. Auffällig war das gleichzeitige Auftreten von Entzündungsprozessen anderer Augenabschnitte bei zwei unserer Patienten (Chorioretinitis und Vaskulitis; Skleritis und Uveitis). Möglicherweise läuft bei der Neuroretinitis eine generelle Gefäßentzündung des Auges ab. Dabei kommt es zu einer Störung der Blutgewebeschranke und einer Auflockerung der Gewebeabdichtung an der Papille. Die auffällige Sternfigur der Makula bei der Neuroretinitis entsteht durch eingedicktes Exsudat in der Henleschen Nervenfaserschicht und zeichnet deren radiären Verlauf nach. Als Ursache der Neuroretinitis wird eine vorangegangene Virusentzündung vermutet. Ein serologischer oder kultureller Nachweis ist aber bisher noch nicht gelungen.
Summary
Eight patients presenting with the characteristic clinical picture of neuroretinitis are described. The decrease in visual acuity was caused by a papillitis, whereas the macular star developed later in the course of the disease when the visual acuity had already recovered. Five of our 8 cases were adults, a fact which demonstrates that neuroretinitis is not only confined to childhood. Three of the 8 cases were bilateral, two of them children. Two patients presented with neuroretinitis and additional inflammatory processes of other ocular segments (one with chorioretinitis and vasculitis; one with scleritis and uveitis), suggesting that a general vascular inflammation may be present in neuroretinitis. The macular star is produced by lipid-rich exsudate in Henle's nerve fiber layer, thus giving the picture of stellate retinopathy. The exsudate probably leaks from the disk due to a defect in the blood-tissue barrier or a loosening of the border tissue at the disk margin. The etiology of neuroretinitis remains an enigma. Serologic and cultural tests for preceding viral infections have so far been inconclusive.