Klin Monbl Augenheilkd 1984; 184(4): 294-296
DOI: 10.1055/s-2008-1054468
© 1984 F. Enke Verlag Stuttgart

Zur Konfiguration der Tractus vitreales bei rhegmatischer hinterer Glaskörperabhebung

Configuration of the Vitreal Membranules in Rhegmatogenous Posterior Detachment of the Vitreous BodyH. Slezak
  • II. Univ.-Augenklinik Wien (Vorstand: Prof. Dr. H. Slezak)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Der innere Glaskörpervorfall bei rhegmatischer, hinterer Glaskörperabhebung führt zwangsläufig zur Umlagerung der Tractus vitreales : Die trichterförmigen Glaskörpermembranellen verlieren ihre Ausrichtung zur Papille und münden in der präfovealen Lücke der Membrana hyaloidea posterior. Neben dieser für die rhegmatische, hintere Glaskörperabhebung typischen Konfiguration der Tractus vitreales gibt es eine zweite, ungewöhnliche Form des inneren Glaskörperprolapses mit beulenförmiger Deformation der vitrealen Glaskörpermembranellen: Dabei laden die Tractus vitreales durch die präfoveale Lücke in den Retrovitrealraum aus, enden aber hinten intravitreal an typischer Stelle vor der Papille.

Summary

Subhyaloid prolapse of the vitreous gel in rhegmatogenous posterior detachment of the vitreous body invariably results in a change in the position of the funnel-shaped vitreal membranules: The membranules are not directed toward the optic disk as usual, but pass the prefoveal hole of the detached posterior hyaloid membrane and end within the subhyaloidally prolapsed vitreous gel. In addition to this typical configuration of the vitreal membranules in rhegmatogenous posterior detachment of the vitreous body, there exists a second, rare form of subhyaloid prolapse of vitreous gel with bump-like deformation of the vitreal membranules: The last ones balloon through the prefoveal hole into the retrovitreal space but typically end intravitreally in front of the optic disk.

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