Zusammenfassung
Bei 28 Patienten wurde wegen proliferativer Vitreoretinopathie (PVR) Silikonöl als
ultima ratio implantiert, l0mal konnte völliges Anliegen der Netzhaut erzielt werden.
In 7 Fällen wurde das Silikonöl nach panretinaler Laserkoagulation 4 bis 11 Monate
später wieder entfernt. In allen Fällen blieb die Netzhaut angelegt. Als zusätzliche
Eingriffe waren bei 4 phaken Augen 3mal eine Kataraktoperation und bei 3 aphaken Augen
lmal eine Keratoplastik erforderlich. Sehschärfe, Gesichtsfeld, Farbensinn und ERG
waren mit und ohne Silikon annähernd gleich. Während der Silikontamponade zeigte das
EOG nur in zwei Fällen ein Bestandpotential, unmittelbar nach der Silikonabsaugung
konnte in allen Augen ein deutliches Bestandpotential registriert werden.
Summary
In 28 patients with retinal detachment and proliferative vitreoretinopathy silicone
oil was injected into the vitreous cavity. Complete reattachment of the retina was
achieved in 10 of these cases. The silicone oil was removed in 7 cases after panretinal
laser coagulation between 4 and 11 months later. The retina remained attached in all
of these eyes. Cataract extraction was necessary in 3 out of 4 phakic eyes and a keratoplasty
had to be performed in 1 out of 3 aphakic eyes. Visual acuity, visual field and color
vision were similar before and after removal of the silicone oil. During the silicone
oil tamponade the EOG revealed a small standing potential only in 2 cases. The photopic
and scotopic ERG amplitudes, as well as the voltage of the standing potential, increased
significantly when the oil was removed from the vitreous cavity. It is assumed that
the increase in the electrophysiological potential is caused by the cessation of the
insulating effect of the oil in the vitreous cavity.