Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1058218
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York
Laparoskopische Nephrektomie im Kindesalter Indikation, Technik, erste Erfahrungen
Laparoscopic Nephrectomy in Childhood: Indication, Technique and First ResultsPublication History
Publication Date:
19 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Die Vorteile laparoskopischer Eingriffe, wie geringere Traumatisierung, schnellere Rekonvaleszenz der Patienten und kürzerer Krankenhausaufenthalt lassen derartige Eingriffe auch zunehmend im Kindesalter zum Einsatz kommen. Die laparoskopische Nephrektomie ist besonders indiziert bei relativ kleinen oder hydronephrotischen Nieren. Anhand dreier Fallbeispiele wird die Technik der transperitonealen laparoskopischen Nephrektomie dargestellt. Bei hypoplastischen Nieren empfiehlt sich die präoperative Einlage eines Ureteren-katheters mit primärer Freilegung und Mobilisation des Ureters. Vom Ureter wird dann auf die Niere zu präpariert. Hydronephrotische Nieren lassen sich übersichtlicher, an der Niere selbst beginnend, mobilisieren und am Nierenstiel absetzen. Zur Versorgung der Nierenstielgefäße sind je nach deren Größe Gefäßclips und/oder Endoligaturen gut geeignet. Die laparoskopische Nephrektomie ist ein technisch relativ schwieriger Eingriff. Er sollte erst nach entsprechender Erfahrung mit laparoskopischer Operationstechnik ausgeführt werden.
Abstract
The advantages of laparoscopic interventions such as less traumatisation to the patient and shorter convalescent periods and hospitalization have led to increasing use of this operative technique in pediatric surgery. Laparoscopic nephrectomy is especially indicated for small or hydronephrotic kidneys. On the basis of three cases the technique of transperitenel laparoscopic nephrectomy is demonstrated. For hypoplastic kidneys, preoperative insertion of an ureteric catheter with primary exposure and mobilisation of the ureter is recommended. This is followed by dissection from the ureter towards the kidney. In cases of hydronephrosis, removal is facilitated by mobilizing the kidney before the renal vessels are exposed. Hydronephrotic kidneys can be mobilized more clearly starting from the kidney itself, before they are removed from the renal vessels. Depending on the size of the renal vessels, hemostasis is secured by clips and/or endoligatures. As the laparoscopic technique of nephrectomy is relatively difficult, it should be performed only by surgeons experienced in the field of laparoscopic operations.
Key words
Laparoscopy - Laparoscopic Nephrectomy - Laparoscopy in Childhood - Laparoscopic Urology