Dtsch Med Wochenschr 1994; 119(34/35): 1151-1155
DOI: 10.1055/s-2008-1058815
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sputumuntersuchung zur Diagnostik der Pneumocystis-carinii-Pneumonie bei HIV-Infizierten

Examination of sputum in diagnosis of Pneumocystis carinii pneumonia in HIV infected patientsC. E. Schlatter, H. Kuster, R. Lüthy, R. Weber, E. W. Russi, M. Opravil
  • Abteilungen Infektionskrankheiten und Pneumologie, Departement Innere Medizin, Universitätsspital Zürich
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Um die Sensitivität und den negativen prädiktiven Wert der Sputumuntersuchung auf Pneumocystis carinii bei HIV-positiven Patienten zu erfassen, wurde der weitere Verlauf bei HIV-Infizierten, bei denen nach Pneumocystis carinii gesucht worden war, untersucht (376 Sputumuntersuchungen und 71 bronchoalveoläre Lavagen). 65mal (64 Patienten, 57 Männer, sieben Frauen, medianes Alter 35 [23-67] Jahre) wurde die Diagnose einer Pneumocystis-carinii-Pneumonie gestellt. Zu 52 % (n = 34) fand man den Erreger im Sputum, zu 48 % (n = 31) mit der bronchoalveolären Lavage. Von 342 negativ ausgefallenen Sputumuntersuchungen waren fünf sicher falsch-negativ, da die nachfolgende Lavage Pneumozysten erbrachte. Bei neun weiteren Fällen konnte aufgrund des klinischen Verlaufes eine Pneumocystis-carinii-Pneumonie nicht ausgeschlossen werden. Bei Patienten, bei denen eine Sputumprobe zur Verfügung stand, betrug die Sensitivität des Erregernachweises in der Sputumuntersuchung mindestens 70,8 %, der negative prädiktive Wert mindestens 95,9 %. Da eine vorgängige Prophylaxe die Nachweisbarkeit im Sputum nicht erschwerte, ist die Untersuchung von spontanem oder provoziertem Sputum bei allen HIV-Infizierten mit Verdacht auf eine Pneumocystis-carinii-Pneumonie als erster Schritt indiziert.

Abstract

To assess the sensitivity and negative predictive value of sputum examination for Pneumocystis carinii in HIV-positive patients, follow-ups were performed in HIV-infected patients who had been investigated for the presence of Pneumocystis carinii (376 examinations of sputum and 71 bronchoalveolar lavages). Pneumocystis carinii pneumonia was diagnosed 65 times in 64 patients (57 male and 7 female, median age 35 [23-67] years). In 52 % of the cases (n = 34) the pathogen was identified in the sputum, in 48 % (n = 31) by means of the bronchoalveolar lavage. Of 342 negative findings in sputum examination, five were definitely false negative since the subsequent lavage yielded pneumocysts. In nine further cases Pneumocystis carinii pneumonia could not be excluded because of the course of the disease. In patients from whom sputum samples were available the sensitivity of pathogen identification was at least 70.8 % and the negative predictive value at least 95.9 %. Since preceding prophylaxis did not render identification in the sputum more difficult, examination of spontaneous or provoked sputum is indicated as a first hand measure in all patients infected with HIV in whom Pneumocystis carinii pneumonia is suspected.