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DOI: 10.1055/s-2008-1058900
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Calcitriol-Gabe in der Schwangerschaft bei partieller DiGeorge-Anomalie
Administration of calcitriol to a pregnant woman with partial DiGeorge syndromePublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung
Bei einer 23jährigen Schwangeren war seit der Geburt ein partielles DiGeorge-Syndrom mit idiopathischem Hypoparathyreoidismus und klinisch vermuteter Thymushypoplasie bekannt. Die Hypocalcämie war zuletzt mit 1000 I. E. Vitamin D3 täglich behandelt worden. In der 9. Schwangerschaftswoche betrug der Serum-Calciumspiegel 1,9 mmol/l, der des Phosphats 1,58 mmol/l und der des Parathormons 5,6 pg/ml. Wegen der besseren Steuerbarkeit wurde Calcitriol (1,25-[OH]2-Vitamin D3, zunächst 1 µg/d, ab der 22. Woche 1,5 µg/d) gegeben, weiterhin Calciumgluconat und -lactat (anfangs 300 mg/d, später 900 mg/d). Der Serum-Calciumspiegel lag darunter zwischen 2,0 und 2,5 mmol/l. Eine Gestose führte in der 37. Woche zur Klinikaufnahme und Immobilisierung; der Calciumspiegel stieg daraufhin von 2,2 mmol/l auf 2,7 mmol/l an, die Dosisverminderung des Calcitriols führte aber innerhalb eines Tages zum Absinken in den Normbereich. Das in der 39. Woche per Sectio caesarea geborene Kind hatte normale Serum-Calcium- und -phosphatspiegel und war klinisch unauffällig.
Abstract
A 23-year-old pregnant woman was known since birth to have partial DiGeorge syndrome with idiopathic hypoparathyroidism and clinically suspected thymus hypoplasia. The hypocalcaemia had until recently been treated with 1000 IU vitamin D3 daily. During the 9th week of pregnancy the serum calcium level was 1.9 mmol/l, the phosphate one 1,58 mmol/l and parathormone 5.6 pg/ml. To ensure better control, calcitriol was given (1.25-[OH]2-vitamin D3, initially 1 µg daily and then, from the 22nd week of pregnancy onward, 1.5 µg daily), as well as calcium gluconate and lactate (initially 300 mg daily, then 900 mg daily). The serum calcium level at that time was between 2.0 and 2.5 mmol/l. Because of toxaemia of pregnancy the patient was hospitalized and confined to bed during the 37th week, whereupon the serum calcium level rose from 2.2 to 2.7 mmol/l, but a decrease in calcitriol dosage resulted in a decrease to within normal limits within one day. A girl was delivered by section in the 39th week: she had normal serum calcium and phosphate levels and appeared healthy.