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DOI: 10.1055/s-2008-1059386
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Späte Klappendysfunktion nach mechanischem Mitralklappenersatz
Late valve dysfunction after implantation of a mechanical mitral valve prosthesisPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Eine 68jährige Patientin bemerkte 14 Jahre nach der Implantation einer Björk-Shiley-Prothese wegen eines kombinierten Mitralvitiums eine zunehmende Abnahme der körperlichen Leistungsfähigkeit, verbunden mit Atemnot, retrosternalem Druckgefühl und tachykardem Vorhofflimmern. 5 Wochen später kam es zu beginnender kardialer Dekompensation mit Ruhedyspnoe und Stauungszeichen im kleinen Kreislauf. Die Echokardiographie ergab eine Stenose der Mitralklappenprothese. Die Patientin wurde 2 Tage später operiert. Dabei zeigte sich, daß die Prothesenöffnung durch eine an der ventrikulären Seite entstandene Bindegewebsproliferation hochgradig behindert war. Deshalb wurde die ursprüngliche Klappenprothese durch eine St.-Jude-Doppelflügelklappe ersetzt. - Auch bei sehr langem, komplikationslosem postoperativem Verlauf nach Herzklappenersatz muß bei Verschlechterung des Zustandes an eine Prothesendysfunktion gedacht werden.
Abstract
14 years after a Björk-Shiley prosthesis had been implanted because of combined mitral failure, a 68-year-old woman complained of progressive decrease of physical powers combined with apnoea, retrosternal feeling of pressure and tachycardial atrial fibrillation. Five weeks later, onset of cardiac decompensation with dyspnoea at rest and signs of congested pulmonary circulation were noted. Echocardiography revealed stenosis of the mitral valve prosthesis. The patient was operated on two days later. It became evident that the patency of the prosthesis was greatly obstructed by connective tissue which had proliferated at the ventricular side. The original valve prosthesis was replaced by a St. Jude bi-leaflet valve. - The likelihood of prosthesis dysfunction must always be considered if there is a deterioration in the patient's condition after a long uncomplicated postoperative course following cardiac valve replacement.