Abstract
Gastroschisis was investigated experimentally as well as clinically. An experimental
model developed in the chick embryo demonstrated that the characteristic picture of
gastroschisis evolved only if the herniated bowel was exposed to urine components
in the allantoic fluid. Remarkable similarities were revealed on comparing changes
in human amniotic fluid composition (from 30th week) with changes in chicken allantoic
fluid composition (from 15th day of incubation). These changes correlate with progressive
fibrotic coating of the exposed bowel loops leading to the characteristic picture
of gastroschisis. No fibrous coating was found in human foetuses with a gestational
age under 30 weeks, while investigation of these foetuses did confirm that gastroschisis
itself occurs at an early developmental stage (6th-8th week). No primary structural defects were found in the nervous system of the bowel wall neither
in the experimental gastroschisis model nor in the human cases investigated. The postoperative
delay in intestinal motility affecting some gastroschisis patients was found to be
secondary to multifocal ischaemic damage of the bowel wall.
Zusammenfassung
Die Gastroschisis wurde sowohl experimentell als auch klinisch untersucht. Ein am
Kükenembryo entwickeltes experimentelles Modell zeigte, daß sich das charakteristische
Bild der Gastroschisis nur dann entwickelte, wenn der Inhalt des Bauchbruchs den Urinkomponenten
der Allantoisflüssigkeit ausgesetzt war. Bemerkenswerte Ähnlichkeiten ergaben sich
bei einem Vergleich der Veränderungen der Amnionflüssigkeit beim Menschen (ab der
30. Schwangerschaftswoche) und der Veränderung in der Allantoisflüssigkeit des Kükens
(ab dem 15. Tag der Inkubation). Diese Veränderungen korrelieren mit der fortschreitenden
fibrotischen Umhüllung der exponierten Darmschlingen; woraus sich das charakteristische
Bild einer Gastroschisis entwickelte. Die fibröse Umhüllung fand sich nicht bei menschlichen
Föten, die unter 30 SSW alt waren, während eine Untersuchung dieser Föten bestätigte,
daß Gastroschisis bereits in einem sehr frühen Entwicklungsstadium eintritt (in der
6.-8. SSW). Weder im experimentellen Gastroschisismodell noch beim Menschen fanden sich primäre
strukturelle Defekte im Nervensystem der Bauchwand. Die postoperative Verzögerung
der Darmbewegungen bei einigen Gastroschisispatienten erwies sich als sekundäre Folge
eines multifokalen ischämischen Schadens der Bauchwand.
Key words
Gastroschisis - Bowel wall - Nervous system development
Schlüsselwörter
Gastroschisis - Primär strukturelle Defekte - Nervensystem der Bauchwand