Eur J Pediatr Surg 1985; 40(4): 217-220
DOI: 10.1055/s-2008-1059777
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

En-Bloc Resection for Proximal Humerus Osteogenic Sarcoma

Osteogenes Sarkom des proximalen Humerus: Resektion en blocA. J. Kaelin1 , J. B. Emans2
  • 1Hôpital Cantonal Universitaire de Genève, Service d'orthopedie et de Chirurgie de l'appareil locomoteur, CH-1211 Genève 4
  • 2Orthopaedics Department, Children's Hospital at Medical Center, Boston, MA 02115, USA
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

From 1975 to 1982, 101 children were treated for osteogenic sarcoma at the Children's Hospital of the Medical Center and Dana Färber Cancer Institute, Boston. 12 of these patients presented proximal humerus localisation and 8 underwent a local en-bloc resection. In the past these lesions were surgically treated by disarticulation of the shoulder or by interscapulothoracic amputation (forequarter amputation); the death rate was very high. Nowadays, high-dosage chemotherapy and resection of lung metastases carry new hopes for better and prolonged survival, and also for a higher rate of complete remissions. The quality of this prolonged life can be improved if en-bloc resection of the shoulder with upper limb preservation is performed.

Zusammenfassung

Von 1975 bis 1982 wurden am Children's Hospital of the Medical Center und Dana Färber Institute, Boston, 101 Kinder wegen osteogenem Sarkom behandelt. Bei 12 Kindern war der proximale Humerus betroffen und bei 8 Kindern wurde eine en bloc Resektion ausgeführt. Früher wurde diese Krankheit mittels Exartikulation der Schulter oder mit Amputatio interscapulothoracalis behandelt. Die Letalität war sehr hoch. Heutzutage bringen Chemotherapie und Resektion von Lungenmetastasen neue Hoffnung auf ein besseres und längeres Überleben als auch auf eine höhere Remissionsrate. Die Überlebensqualität kann noch verbessert werden durch Resektion en bloc und Erhaltung der oberen Extremität.