Eur J Pediatr Surg 1982; 36(6): 69-72
DOI: 10.1055/s-2008-1059865
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Role of Unusually Long Common Pancreatico-Biliary Channel as a Cause of Relapsing Pancreatitis in Children

Ein ungewöhnlich langer pankreatiko-biliärer Gang als Ursache einer chronisch rezidivierenden PankreatitisS.  Matsusue , S.  Kashihara , Y.  Nakamura , H.  Masumoto
  • Department of Abdominal Surgery, Tenri Hospital, Mishima 200, Tenri-City, Nara, Japan 632 
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The article reports on two children with relapsing pancreatitis. In both cases operative cholangiogram demonstrated unusually long common pancreatico-biliary channel not associated with cystic dilatation of the common bile duct. The possibility and hypothetical mechanism that the long common pancreatico-biliary channel caused relapsing pancreatitis, are described. Exploratory laparotomy should be considered for children having recurrent abdominal pain with hyperamylasemia. For surgical treatment of this type of relapsing pancreatitis excision of the common bile duct and the gallbladder with hepaticoenterostomy will be the best method.

Zusammenfassung

Zwei Fälle einer rezidivierenden Pankreatitis im Kindesalter werden vorgestellt. Bei beiden Kindern zeigten intraoperative Cholangiogramme einen ungewöhnlich langen gemeinsamen pankreatiko-biliären Kanal ohne zystische Dilatation des Ductus choledochus. Die Möglichkeit und der hypothetische Mechanismus, wie eine solche lange gemeinsame Verbindung von Ductus choledochus und Ductus pancreaticus zu rezidivierenden Pankreatinen führen könnte, wird diskutiert. Bei Kindern mit Hyperamylasämie und rezidivierenden Bauchschmerzen sollte eine explorative Laparotomie wegen der Möglichkeit einer solchen Fehlbildung erwogen werden. Als chirurgische Behandlung wird die Abtragung des Ductus choledochus, Exzision der Gallenblase und die Hepatiko-Enterostomie als beste Methode empfohlen.