Summary
Most potential therapeutic strategies for ischaemic stroke attempt to save the brain
tissue in the so-called penumbra which reflects potentially salvageable brain tissue.
Therefore, new diagnostic procedures are trying to define infarct core versus penumbra
in the acute stage of ischaemic stroke. Computer tomography which is typically employed
in this setting cannot attain this goal. Its main role is the exclusion of intracerebral
hemorrhage. New functional MRI methods, such as diffusion weighted imaging (DWI) and
perfusion weighted imaging (PWI) are promising to give a better definition of the
underlying pathophysiology. A number of studies have indicated that DWI may define
with infarct core. Other studies have suggested that the region with a prolongation
of mean transit time (minus the core) as determined by PWI may be an indicator for
ischaemic penumbra. In this article we give some examples employing DWI and PWI in
acute stroke. Although not only our data indicates that the above-mentioned first
working hypothesis on underlying pathophysiology has to be significantly modified,
the additional information to be obtained by DWI and PWI appears to be relevant and
potentially very useful in impoving therapeutic decisions in acute stroke.
Zusammenfassung
Potenzielle Therapieformen der zerebralen Ischämie zielen vor allem auf die Rettung
der Penumbra, welche potentiell rettbares Gewebe darstellt. Daraus ergibt sich die
Frage, ob die Akutdiagnostik eine Darstellung von Kern und Penumbra leisten kann.
Die Computertomographie als derzeitiger Goldstandard wird diesen Anforderungen nicht
gerecht. Ihre wesentliche Rolle liegt im differenzial-diagnostischen Ausschluss einer
Blutung. Neue funktionell orientierte kernspintomographische Verfahren, die möglicherweise
dem Anspruch einer Definition der Penumbra gerecht werden, sind die Diffusionsbildgebung
(DWI) und die Perfusionsbildgebung (PWI). Viele Studien mit DWI erbrachten Hinweise,
dass in der Akutphase das Gebiet mit verminderter Wasserdiffusion als Maß für den
Infarktkern dienen kann. Eine Reihe von Autoren schlugen vor, dass eine Verlängerung
der mittleren Transitzeit in der PWI (abzüglich der Region des Infarktkerns) als Maß
für die Penumbra angesehen werden kann. Obwohl diese Arbeitsdefinition eine erste
Annäherung an eine pathophysiologische Charakterisierung in der Akutphase darstellt,
gibt es zunehmend Hinweise, dass diese Definition in Zukunft eine erhebliche Modifikation
erfahren muss. Unter Nutzung von verbesserten Auswertestrategien halten wir jedoch
für die Zukunft therapeutische Entscheidungen basierend auf diesen neuen Verfahren
für wahrscheinlich.
Key words:
Cerebral ischaemia - Acute diagnostics - Magnetic resonance imaging - Diffusion weighted
imaging - Perfusion weighted imaging - Penumbra