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DOI: 10.1055/s-2008-1060842
Neue elektrophysiologische Befunde zur Häufigkeit der Gehirnbeteiligung bei klinisch-neurologisch asymptomatischen HIV-Infizierten
New electrophysiological findings on the incidence of brain involvement in clinically-neurologically asymptomatic HIV-infected personsPublication History
Publication Date:
13 May 2008 (online)
Summary
Motor (postural tremor of the outstretched hands, most rapid voluntary alternating index finger movements and rise times of most rapid voluntary isometric index finger extensions) and psychometric tests (multiple choice vocabulary test - form b, syndrome short test, the German version of the standard progressive matrices - Raven, and the psychic and somatic findings according to the AMDP-system) as well as MRI-Scans were analysed in 100 HIV-infected patients of all stages according to the actual CDC-classification, but without any central-nervous or psychic deficit. Patients with drug, alcohol or tranquilizer abuse, opportunistic, cerebral infections or fever were excluded from the study. Tremor-peak-frequencies and reaction times did not show any significant difference to an age- and sex-matched control group; the other motor parameters revealed significant slowing in the patient group and a worsening with the CDC-stages. MRI-scans of all the patients were normal. The psychometric tests did not show significant alterations on a group statistical level, especially not in the depression scales. Morphologically, the motor performances of the HIV-infected patients resembled those of patients with basal ganglia diseases (M. Huntington, M. Wilson, M. Parkinson). Correspondingly, in some cases of clinically dementive HIV-positive patients, MRI-scans showed lesions in the basal ganglia.
It can be concluded, that there is an early subclinical central-nervous system affection in HIV-infected patients, especially of the basal ganglia, detectable with appropiate motor function tests sometimes considerably preceeding structural deficits seen later in the course of the disease in MRI-scans.
Zusammenfassung
Bei 100 HIV-infizierten Patienten aller CDC-Stadien ohne zentralnervöse oder psychische Defizite wurden motorische (posturaler Tremor der ausgestreckten Hände, schnellstmögliche, willkürliche, alternierende Zeigefingerbewegungen und schnellstmögliche, isometrische Zeigefingerextensionen) und psychometrische Tests (MWT-b, Syndrom-Kurz-Test, Standard-Progressive Matrizen nach Raven und psychischer und somatischer Befund nach AMDP) sowie Kernspintomogramme durchgeführt. Patienten mit Drogen-, Alkohol- oder Tablettenabusus, opportunistischen, zerebralen Infektionen oder Fieber wurden von der Studie ausgeschlossen. Während sich die Tremor-Peakfrequenz und die Reaktionszeiten in der Patienten- und in der alters- und geschlechtsgepaarten Kontrollgruppe nicht wesentlich unterschieden, zeigten die anderen Motorikparameter signifikant pathologische Veränderungen bei den HIV-infizierten Patienten und eine signifikante Verschlechterung mit den CDC-Stadien. Die MRT-Befunde waren unauffällig, ebenso zeigten die psychometrischen Ergebnisse keine signifikanten Gruppenunterschiede, insbesondere nicht in den Depressionsskalen. Morphologisch glichen die Ergebnisse schwer betroffener HIV-Patienten denen von Patienten mit Stammganglienerkrankungen (M. Huntington, M. Wilson, M. Parkinson), wobei bei einzelnen, klinisch im Sinne einer Demenz symptomatischen Patienten kernspintomographisch Läsionen im Stammganglienbereich nachgewiesen werden konnten.
Aus den Resultaten ist zu schließen, daß bereits sehr früh ein subklinisches, zentralnervöses, funktionelles Defizit bei HIV-Infizierten besteht, insbesondere im Bereich der Basalganglien, das mit geeigneten Untersuchungsmethoden diagnostiziert werden und morphologischen Veränderungen offensichtlich weit vorausgehen kann.
Key words
HIV-infection - Motor abnormalities - Psychometric testing - Correlation to CDC-classification - Basal ganglia disease