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DOI: 10.1055/s-2008-1061349
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York
Stellenwert nächtlicher peniler Tumeszenz- und Rigiditätsmessungen (NPT) mit dem Rigiscan® bei erektiler Dysfunktion (ED)
Importance of Nocturnal Penile Tumescence and Rigidity Measurements (NPT) with the Rigiscan® in the Diagnosis of Erectile Dysfunction (ED)Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
25. April 2008 (online)
Zusammenfassung
Im Zeitraum 1/86-3/87 wurden bei 45/204 multidisziplinär untersuchten Patienten mit ED an 2 konsekutiven Nächten NPT-Messungen mit dem Rigiscan® durchgeführt. Der Vergleich zu den Ergebnissen der multidisziplinären Diagnostik zeigte, daß mit dem Rigiscan® in 90% der Fälle zuverlässig zwischen psychogener und organogener ED differenziert werden konnte. Zusätzlich konnte demonstriert werden, daß bezüglich der Differentialdiagnose NPT-Messungen nur in Kombination mit gleichzeitigen Rigiditätsmessungen eine zuverlässige Aussage zulassen. Wenngleich diese relativ aufwendigen NPT-Meßmethoden nicht als Routinediagnostikum angesehen werden können, haben sie doch einen fest umschriebenen Platz in der Diagnostik der ED, insbesondere bei V. a. isolierte Schädigungen der Nervi cavernosi, gutachterlichen Fragestellungen und bei negativer Schwellkörper-Pharmakontestung, aber sonst normalen Untersuchungsbefunden.
Abstract
In the period 1/86 to 3/87 nocturnal penile tumescence and rigidity measurements with the Rigiscan® were performed in 45 of 204 multidisciplinarily investigated patients complaining erectile dysfunction. In comparison to the results of the multidisciplinary screening the Rigiscan® was able to differentiate reliably psychogenic from organogenic impotence in 90 per cent of the evaluated patients. In addition, the series was able to prove convincingly that in regard to the differential diagnosis NPT- measurements are only in association of simultaneous rigidity measurements of predictive value. Although NPT-measurements could not be considered as a routine screening diagnostic tool they have a well-defined place in the diagnosis of erectile dysfunction. These are for example suspicion of isolated damage of the cavernous nerves, expert questionings or in cases with a negative outcome of pharmacontesting of the cavernous bodies with vasoactive substances but otherwise normal findings.
Key-Words
Erectile dysfunction - Multidisciplinary screening - Nocturnal penile tumescence - Penile rigidity