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DOI: 10.1055/s-2008-1062374
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Lyme-Borreliose in einem europäischen Endemiegebiet: Antikörperprävalenz und klinisches Spektrum
Lyme disease in an endemic zone in Europe: antibody prevalence and clinical spectrumPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Eine repräsentative Stichprobe aus der Bevölkerung zweier Dörfer in einem nordbadischen Borreliose-Endemiegebiet wurde hinsichtlich Antikörperprävalenz gegen Borrelia burgdorferi und klinischer Symptomatik untersucht. Dadurch sollte geklärt werden, welche klinischen Symptome mit einem positiven Antikörperstatus korrelieren. 1228 von 2928 Einwohnern konnten untersucht werden, 207 der 1228 Untersuchten (16,9 %) waren seropositiv. Bei der Korrelation zwischen klinischer Symptomatik und Antikörperstatus ergab sich für eine Reihe von Symptomen ein statistisch hochsignifikanter Zusammenhang: Arthritiden (entzündliche Alteration mit Überwärmung, Rötung und Erguß) wurden bei 34,3 % der seropositiven Patienten, aber nur 9,3 % der seronegativen Patienten registriert (P < 0,0001). Über Arthralgien klagten 23,4 % der seropositiven Patienten und 13,3 % der seronegativen (P < 0,001). Motorische Neuropathien waren mit 12,0 % vs 4,0 % ebenso gehäuft (P < 0,001) wie sensorische Neuropathien mit 25,4 % vs 6,7 % in der seronegativen Gruppe (P < 0,001). An Herzrhythmusstörungen (ventrikuläre Extrasystolien, Reizleitungsstörungen und intermittierenden Tachyarrhythmien) litten 19,8 % der seropositiven und 3,0 % der seronegativen Patienten (P < 0,001). Diese Ergebnisse sprechen für einen kausalen Zusammenhang zwischen den beobachteten Symptomen und dem Nachweis von Antikörpern gegen Borrelia burgdorferi.
Abstract
A representative sample of the population of two villages located in an area of North Baden where borreliosis is endemic was studied to ascertain the prevalence of antibodies against Borrelia burgdorferi and of clinical abnormalities. The aim of the study was to determine what clinical symptoms and signs were correlated with positive antibody status. Out of the 2928 inhabitants 1228 were investigated, and 207 of these (16.9 %) were seropositive. Certain clinical abnormalities showed highly significant statistical correlations with positive antibody status. Arthritis (defined in terms of heat, redness and effusion) was noted in 34.3 % of the seropositive patients, but in only 9.3 % of seronegative patients (P < 0.0001). Complaints of arthralgia were noted in 23.4 % of seropositive patients and 13.3 % of seronegative patients (P < 0.001). Motor neuropathies showed similar correlation with seropositive status (12.0 % vs 4.0 %; P < 0.001), as did sensory neuropathies (25.4 % vs 6.7 %; P < 0.001). Differences were also noted in the prevalence of cardiac arrhythmias (ventricular extrasystoles, conduction abnormalities and intermittent tachyarrhythmias), which were found in 19.8 % of the seropositive as against 3.0 % of the seronegative subjects (P < 0.001). The findings are evidence of a causal link between the listed clinical abnormalities and the presence of antibodies against Borrelia burgdorferi.