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DOI: 10.1055/s-2008-1062442
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Disulfiram-Neuropathie
Disulfiram neuropathyPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung
Bei zwei chronisch alkoholabhängigen Patienten, einer 37jährigen Frau und einem 22jährigen Mann, trat nach sehr hoch dosierter Disulfiram-Therapie eine schwere Polyneuropathie auf. Im ersten Fall bestand eine hochgradige proximale, beinbetonte Tetraparese, im zweiten eine ebenfalls überwiegend motorische, jedoch distal betonte Neuropathie. Elektrophysiologisch wurde ein axonales Schädigungsmuster nachgewiesen. Ein Guillain-Barré-Syndrom wurde durch Liquoruntersuchung ausgeschlossen. In der Beobachtungszeit von 6 Monaten bzw. 2 1/2 Jahren nahmen die Paresen trotz Abbruch der Therapie zunächst weiter zu. Die Remissionsphase dauerte sehr lange. Auch nach 2 1/2 Jahren waren noch neurophysiologische Veränderungen nachweisbar. Wegen der möglicherweise schweren Nebenwirkungen einer Disulfiram-Therapie werden eine möglichst niedrige Dosierung sowie engmaschige Kontrolluntersuchungen empfohlen.
Abstract
Two chronically alcohol-addicted patients, a 37-year old woman and a 22-year old man, developed a severe polyneuropathy after being treated with very high doses of disulfiram. In the first case there was a high-grade proximal tetraparesis, especially of the legs; in the other there was a similar largely motor, but predominantly distal, neuropathy. Electrophysiological tests established a pattern of axonal damage. Guillain-Barré syndrome was excluded by analysis of cerebrospinal fluid. Over a period of observation of 6 months and 2 1/2 years, respectively, the paresis continued even after disulfiram had been discontinued. 2 1/2 years later the electrophysiological changes were still present. As disulfiram treatment may cause severe side effects it is recommended that the lowest possible dosage be employed.