Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1062512
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Dekompressionskrankheit als Differentialdiagnose in der internistischen Notaufnahme
Decompression sickness in the differential diagnosis of medical emergency admissionsPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung
Ein 37jähriger (Fall 1) und ein 26jähriger (Fall 2) Sporttaucher, beide ohne ernsthafte Vorerkrankungen, tauchten bis 40 bzw. 45 m Tiefe und hielten angeblich beim Auftauchen angemessene Dekompressionszeiten ein. In Fall 1 traten unmittelbar danach Atemnot und Thoraxschmerzen auf, später neurologische Ausfälle beider Beine, nach 24 Stunden auch Stuhl- und Urin-Inkontinenz. Die Untersuchung 60 Stunden später ergab eine Paraparese, gesteigerte Beineigenreflexe und eine Parästhesie vom 10. Brustwirbelkörper abwärts mit gestörten Hinterstrangfunktionen. Nach Rekompression (hyperbare Oxygenierung, 6 Behandlungen zu je 4 Stunden innerhalb von 8 Tagen) besserten sich die Befunde, nach 2 Monaten war der Patient beschwerdefrei. - In Fall 2 kam es 30 Minuten nach dem Auftauchen zu schmerzhaften, teigigen Schwellungen und Rötungen der oberen ventralen Thoraxhälfte und beider Oberarme. Die 28 Stunden später eingeleitete Rekompressionsbehandlung (hyperbare Oxygenierung, einmal 3 Stunden), führte zur Beschwerdefreiheit; die zuvor erhöhten Werte für Hämoglobin (18,5 g/dl), Hämatokrit (0,56). Erythrozytenzahl (5,98 × 106/µl) hatten sich ebenfalls normalisiert. Neurologische Ausfälle sind typisch für Typ II, Rötungen und Gelenkschmerzen für Typ I der Dekompressionskrankheit.
Abstract
Two men (aged 37 years - patient 1, and 26 years - patient 2), both in good health, had dived as a sport to a depth of 40 and 45 m, respectively, reportedly keeping to the prescribed decompression times on their ascent. Patient 1 immediately developed shortness of breath and pain in the chest, later neurological deficits in both legs, as well as faecal and urinary incontinence. Examination 60 h later revealed paraparesis, increased leg proprioceptor reflexes and paraesthesia below the 10th thoracic vertebra, with abnormal posterior column function. After recompression (hyperbaric oxygenation, 6 treatment sessions of 4 h each over 8 days, as prescribed in US Navy Table No. 6) the signs improved and two months later there were no deficits. - Patient 2 developed 30 min after a similar dive painful, doughy swellings and redness over the upper ventral half of the thorax and both upper arms. All signs and symptoms disappeared after recompression treatment (hyperbaric oxygenation for 3 h), begun 28 h after the dive. Previously elevated levels for haemoglobin (18.5 g/dl), haematocrit (0.56) and red blood corpuscles (5.98 × 106/µl) returned to normal. The described neurological abnormalities are typical for type II, redness and joint pains for type I decompression sickness.