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DOI: 10.1055/s-2008-1062518
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Therapie des Heparin-induzierten Thrombose-Thrombozytopenie-Syndroms mit Immunglobulinen
Treatment of heparin-induced thrombocytopenia and thrombosis with immunoglobulinsPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung
Eine 51jährige adipöse Patientin erhielt zur Thromboseprophylaxe nach Umstellungsosteotomie bei Coxarthrose dreimal täglich 7500 I. E. unfraktioniertes Heparin subkutan. Am 13. Tag fiel die Thrombozytenzahl auf 83 000/µl. Am 16. Tag traten klinische Zeichen einer fulminanten Lungenembolie auf; die Thrombozytenzahl lag nun bei 33 000/µl. Der Verdacht auf ein Heparin-induziertes Thrombose-Thrombozytopenie-Syndrom (HITT) konnte durch Plättchenstudien gesichert werden. Nach Beendigung der Heparingabe wurden angesichts der immunologischen Genese des HITT Immunglobulin G, siebenmal 5 g intravenös, gegeben. Daneben erfolgte eine Thrombolysetherapie mit Streptokinase in Kombination mit Phenprocoumon, bis nach 4 Tagen eine ausreichende Antikoagulation erreicht war. Innerhalb von 20 Stunden nach der ersten Gabe der Immunglobuline stieg die Thrombozytenzahl auf 136 000/µl an. Klinisch kam es zur Restitutio ad integrum, szintigraphisch konnten keinerlei Perfusionsausfälle der Lunge nachgewiesen werden.
Abstract
A 51-year-old obese woman who had just undergone a second osteotomy for arthrosis of the hip-joint was given unfractionated heparin, 7,500 IU subcutaneously three times daily, as thrombosis prophylaxis. Signs of fulminant pulmonary embolism occurred on the 16th postoperative day with a platelet count of 33,000/µl. Suspected heparin-induced thrombocytopenia and thrombosis (HITT) was confirmed by platelet tests. When heparin had been discontinued immunoglobulin G was administered, seven times 5 g intravenously, in view of the immunological genesis of HITT. In addition thrombolysis treatment with streptokinase combined with phenprocoumon was undertaken, until satisfactory anticoagulation was achieved after 4 days. Platelet count rose to 136,000/µl within 20 hours of the first immunoglobulin dose. Complete clinical normality was restored, scintigraphy showed no perfusion deficit in the lungs.