Aktuelle Urol 1985; 16(3): 123-126
DOI: 10.1055/s-2008-1062561
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© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Die vesiko-intestinale Fissur

Bericht über 5 FälleThe Vesico-Intestinal FissureR. J. Scholtmeijer, E. R. J. Alleman, J. C. Molenaar
  • Erasmus Universität, Sophia Kinderkrankenhaus, Rotterdam
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Publication Date:
25 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird berichtet über 5 Fälle vesiko-intestinaler Fissuren bei Knaben.

Zwei Kinder wurden wegen mit dem Leben nicht zu vereinbarender schwerer Mißbildungen nicht chirurgisch behandelt und verstarben 6 bzw. 9 Tage nach der Geburt.

Bei drei Kindern wurde primär ein Anus praeter naturalis zur Trennung der Darm- und Harnwege angelegt. In einem Fall war eine Trigonokutaneostomie und später eine Umwandlung in eine unilaterale Ureterokutaneostomie indiziert. Der Knabe verstarb im Alter von 2 Jahren an einem »short-bowel«-Syndrom.

Bei einem anderen Knaben erfolgte eine rechtsseitige Ureteronephrektomie wegen Hydroureteronephrose, eine »Pull-through-Operation« und sekundär eine Ileostomie und Ureterokutaneostomie. Beim letzten Knaben wurde eine Blasenaufbauplastik nach Jeffs mit einer Geschlechtsumwandlung kombiniert.

Im Falle einer vesiko-intestinalen Fissur handelt es sich um ein akutes Problem, das in Hinsicht auf ein eventuelles chirurgisches Vorgehen eine schnelle Entscheidung erfordert.

Abstract

Five cases of vesico-intestinal fissure, all boys, have been reviewed.

In two boys no active therapy was given because of severe multiple congenital malformations. They died within 6, respectively 9 days. In three boys a colostomy was constructed to separate the intestinal and urinary tracts. In one of them also a cutaneous trigonostomy was performed, which was converted later on to a unilateral ureterocutaneostomy. This boy died at the age of 2 years due to a »short bowel« syndrom.

Because of severe hydro-ureteronephrosis on the right side in another boy, a ureteronephrectomy was carried out, followed by a pull-through operation of the bowel. Because of incontinence, both for faeces and urine, subsequently an ileostomy and a cutaneous ureterostomy were done.

In the last boy, a bladder reconstruction was carried out in combination with gonadectomy and resection of the rudimentary penises, to establish a female appearance. She will be raised as a girl.

It must be noted that vesico-intestinal fissure is an acute problem that needs an immediate decision for the therapeutic approach.