Zusammenfassung
Bei 21 Patienten mit Blasenkarzinomen, welche einer Immuntherapie un d Bestrahlung unterzogen worden waren, erfolgte die Computertomographie im Rahmen der pathologisch-radiologischen Verlaufskontrolle. 15 Patienten litten an begrenzt infiltrativen Tumoren der Stadien (T2a-b oder weniger); in den meisten Fällen konnte der Tumor mit einer routinemäßigen CT-Technik unter Verwendung eines schnellen Scanners abgebildet werden. Eine bessere Aussage über das Ansprechen des Tumors auf die Therapie oder eine Tumorprogression ermöglichte die Gasinsufflationstechnik, kombiniert mit intravenöser Kontrastmittelgabe. In ausgewählten Fällen wurden die CT-Dichtewerte mit einem neuen Software -Programm quantitativ ausgewertet . Mit diesem Programm konnte die Differenzierung zwischen Tumorgewebe und Blasenwand und Bezirken mit Tumornekrosen verbessert werden. Nach unseren ersten Erfahrungen dürfte die quantitative CT-Untersuchung die Erkennung von kleineren T2a -Tumoren verbessern und eine bessere Objektivierung der Tumorgröße während und nach der Therapie ermöglichen.
Abstract
Computed tomography was utilized as part of the surgical-pathological-radiological evaluation of 21 patients who were treated for bladder carcinoma with attenuated irradiation and immunotherapy. Fifteen patients had moderately infiltrative (Stage T2a-b or less) disease an d it was found that a routine high resolution CT technique using a modern fast scanner delineated the tumor in most cases. More accurate assessment of tumor response to therapy and evaluation of tumor progression was facilitated using a gas insufflation technique combined with intravenous contrast infusion. This was followed in selected cases by quantitative measurements of CT attenuation values using a recently introduced CT software program. Using this program, individual pixel values were obtained in selected areas and evaluation of the resulting numerical data and pixel histograms aided in the differentiation of tumor tissue from adjacent bladder wall and mapped out areas of tumor necrosis. Our preliminary observations suggest that quantitative CT studies incorporating assessment of printouts of attenuation values of adjacent pixels within a region of interest will improve the delineation of smaller (T2a /T2b ) lesions and will aid objective characterization of tumor tissue during and following therapy.
Key-Words:
Bladder Carcinoma - Clinical Staging - Follow-Up Control - CT-Scanning - Pixel Histogram - Radiotherapy - Immunotherapy