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DOI: 10.1055/s-2008-1062857
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York
Behandlung der Aspermie nach Lymphadenektomie mit Imipramin
Treatment of Aspermie after Lymphadenectomy with ImipraminePublication History
Publication Date:
25 April 2008 (online)
Zusammenfassung
27 Patienten, die als Folge einer bilateralen retroperitonealen Lymphadenektomie (RLA) Ejakulationsstörungen aufwiesen, wurden mit Imipramin 3 × 25 mg behandelt. Von 16 bei mehrfachen Kontrollen überprüften Patienten wiesen 12 (72%) einen Therapieerfolg auf. Nach Einsetzen der antegraden Ejakulation war eine tägliche Einzeldosis von 25 mg Imipramin zur Erhaltung der Ejakulation ausreichend. Imipramin hat sich als Medikament zur Behandlung von Ejakulationsstörungen nach einer RLA bei nicht-seminomatösen Hodentumoren bewährt.
Abstract
Retroperitoneal lymphadenectomy (RPLA) in patients with testicular cancer is followed by ejaculation disorders in more than 80%. 27 patients presenting with different ejaculations disorders after RPLA underwent medical treatment with 25 mg imipramine three times daily. 16 patients were vontrolled several times. 12 men out of 16 regained antegrade ejaculation. Only two men of those showed normozoospermia. After antegrade ejaculation was regained 25 mg imipramine once daily was sufficient as long-term treatment. Observing the rules of imipramine toxicity this drug has proven to be a potent medication to reinstall antegrade ejaculation.
Key-Words:
Testicular cancer - Lymphadenectomy - Ejaculation disorders - Imipramine