Eur J Pediatr Surg 1981; 33(8): 291-297
DOI: 10.1055/s-2008-1063133
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Colon-interposition as Replacement for the Esophagus. A Follow-up Study

D. C. van der Zee , R. P. Zwierstra , G.  Kootstra1 , E. Th. Edens2 , A.  van der Wagen3 , C.  Bijleveld3 , A.  Jonkers4
  • From the Department of General and Pediatric Surgery (Head: Prof. Dr. P. J. Kuijjer)
  • 1Department of Surgery, St. Annadal Hospital, Maastricht, The Netherlands
  • 2Department of E.N.T. (Head: Prof. Dr. P. E. Hoeksema), of the University Hospital, Groningen, The Netherlands
  • 3Department of Pediatrics (Head: Prof. Dr. J. Fernandes) of the University Hospital, Groningen, The Netherlands
  • 4Department of Radiology (Head: Prof. Dr. C. J. P. Thijn) of the University Hospital, Groningen, The Netherlands
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The longterm results of the use of colon-interposition as a substitution for the esophagus have been studied.
Colon-interposition was carried out in eleven patients. There was one operative death. A second child died of an unknown cause nine years and eight months after operation. Nine patients could be studied from sixteen years and nine months to thirteen months after the operation.
In six patients a satisfactory result has been achieved. One child is staying in a psychiatric infirmary. Feeding problems due to recurrent fistulae have led to growth retardation in another patient, while a third patient has regurgitation symptoms.
A study of the case histories gives insight into the many early and late complications which occur in this operative procedure. The colon-interposition is a complicated procedure and should only be carried out in centers for pediatric surgery, because of its specific indication, its technique and the occurrence of complications afterwards.
The development of alternative, less complicated, methods leaves a restricted indication for colon-interposition.

Zusammenfassung

Die Langzeitergebnisse nach Koloninterposition als Ösophagusersatz wurden untersucht. Bei 11 Patienten wurde eine Koloninterposition vorgenommen. Ein Kind überstand die Operation nicht. Ein zweites Kind starb 9 8/12 Jahre nach der Operation aus unbekannter Ursache. 9 Patienten konnten zwischen 16 9/12 Jahren und 13 Monaten nach der Operation nachuntersucht werden.
Bei 6 Patienten war ein befriedigendes Resultat erzielt worden. Ein Kind befindet sich in einer psychiatrischen Klinik. Ernährungsprobleme infolge wieder aufgetretener Fisteln haben bei einem anderen Patienten zu Wachstumsverzögerungen geführt. Ein dritter Patient hatte Zeichen von Regurgitation. Das Studium der Krankengeschichten gibt Einblick in manche frühen und späten Komplikationen, die sich bei diesem Operationsverfahren ereignen. Die Koloninterposition ist ein kompliziertes Verfahren und sollte wegen seiner spezifischen Indikation, seiner Technik und wegen hinterher möglicher Komplikationen nur in Kinderchirurgischen Zentren vorgenommen werden. Bei Entwicklung alternativer, weniger komplizierter Methoden bleibt für die Koloninterposition nur noch eine beschränkte Indikation.