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DOI: 10.1055/s-2008-1063315
Experiences with the Implantation of Ventriculo-peritoneal Shunts as a Routine Operation in Infancy and Childhood. A Preliminary Report
Publication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/ejps/198110/lookinside/thumbnails/10.1055-s-2008-1063315-1.jpg)
Abstract
In the past 4 years a ventriculo-peritoneal shunt was performed on 84 children. For 47 patients the ventriculo-peritoneal shunt was the first operation whilst 37 children had had another type of shunt prior to the new one. The distal revision rate was 8 % during a mean follow-up 2.1 years. Disconnections of the peritoneal catheter can be prevented if the catheter is carefully handled during the implantation and if repeated pressure upon the abdomen, such as in Crede's manoeuvre, is avoided. The observed frequent change in position of the abdominal catheter seems to delay the formation of adhesions and pseudocysts and to contribute to the low distal revision rate while no significant difference in the extent of reconstruction of the cerebral mantle could be observed using either a low-pressure- or a medium-pressure-valve, clinical and radiological signs of overdrainage art less severe than with vascular shunts, contributing to a lower degree of shunt dependency.
Zusammenfassung
84 Kinder wurden seit 1976 unter standardisierten Bedingungen einer ventrikuloperitonealen Ableitung unterzogen und nachkontrolliert. Bei 47 Patienten als erstmaliger Eingriff, bei 37 war eine ventrikulo-atriale oder -peritoneale Ableitung anderer Machart vorausgegangen. Gesamtmortalität 9 %, bei erstmaligem Shunt 6 %, Infektrate 4,5 % , proximale Revisionsquote 47%, peritoneale Komplikationen in 8 % bei einer durchschnittlichen Beobachtungsdaucr von 2,1 Jahren. Bei den peritonealen Revisionen fanden wir 2 Fälle von Katheterabriß, 1 Katheterbruch, 1 echte Kammerung der Bauchhöhle und zweimal ein verzögerter Abfluß in den Abdominalraum. Die Wechselwirkungen zwischen ventrikulo-peritonealer Ableitung und Abdominalraum werden besprochen. Anhand prä- und postoperativer CT-Scan-Untersuchungen wird die Erholung des Hirnmantels dargestellt unter Berücksichtigung des standardisierten Operationsverfahrens, wie auch unter Berücksichtigung der Charakteristik des implantierten Materials.
Key words
Ventriculo-peritoneal shunt - Rate of revison - Pitfalls - Side effects on the intestine and peritoneum - Reconstruction of cerebral mantle
Schlüsselwörter
Ventrikulo-peritonealer Shunt - Revisionsquote - Täuschungen - Nebeneffekte auf Darm und Peritoneum - Wiederherstellung des Hirnmantels