Eur J Pediatr Surg 1981; 34(12): 339-345
DOI: 10.1055/s-2008-1063372
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Factors Involved in the Antibiotic Treatment of Cerebrospinal Fluid Shunt Infections

R.  Bayston1 , A. M. K. Rickwood2
  • 1Dept. of Paediatric Surgery, Institute of Child Health, London, England
  • 2Dept. of Paediatric Surgery, Children's Hospital, Western Bank, Sheffield, England
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Forty-four patients whose staphylococcal shunt infections were treated with antibiotics alone are reviewed retrospectively. Successful eradication of infection was achieved in 4 out of 7 patients who received intrathecal gentamicin and oral cotrimoxazole for ventriculo-atrial shunt infections due to Staphylococcus albus, and in two of four patients with ventriculo-peritoneal shunt infections due to this organism who received cotrimoxazole alone, though one of these later required surgery for cystic blockage. No successes were recorded with other drugs, notably cloxacillin, and no infections due to Staphylococcus aureus were eradicated. Possible reasons for these findings are discussed with a view to developing guidelines for a prospective trial.

Zusammenfassung

44 Patienten, deren Shunts Staphylokokkeninfektionen aufwiesen und allein mit Antibiotika behandelt worden waren, wurden retrospektiv beurteilt. Eine erfolgreiche Behebung der Staphylococcus-albus-Infektion des ventrikulo-aterialen Shunts wurde bei 4 von 7 Patienten mit Gentatnyzin intrathekal und Cotrimoxazole oral erreicht. Bei 2 von 4 Patienten mit infiziertem ventrikulo-peritonealem Shunt (ebenfalls Staphylococcus albus) war die Behandlung mit Cotrimoxazole allein erfolgreich. Einer von diesen beiden benötigte später eine Operation wegen einer Blockade durch Zystenbildung. Keine Erfolge wurden mit anderen Medikamenten, auch nicht mit Cloxazillin erzielt. Infektionen mit Staphylococcus aureus konnten nicht behoben werden. Mögliche Ursachen dieser Ergebnisse werden im Hinblick auf zu entwickelnde Richtlinien für einen prospektiven Versuch diskutiert.