Eur J Pediatr Surg 1992; 2(3): 154-156
DOI: 10.1055/s-2008-1063428
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Blunt Injuries to Liver, Spleen, Kidney and Pancreas in Pediatric Patients

B. G. Roche , Ph.  Bugmann , C.  Le Coultre
  • Clinique de Chirurgie Pédiatrique, Hôpital Cantonal Universitaire, Genéve, Suisse
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

96 children with blunt injuries to liver, spleen, pancreas and kidney were analysed. The aim of this review was to determine the accuracy of radiologic imaging and to define clinical factors present on admission which could be predictive of major injuries resolving only by operation. Two thirds of the lesions could be treated non-operatively. Diagnostic accuracy of ultrasound examination (US) varies between 60 and 90 %, depending on the type of the injured organ. Peritoneal lavage was progressively abandoned in favour of US. CT scan has a 100 % accuracy in the determination of the type and the extension of the injury. Our review revealed 6 clinical factors present on admission with a statistically significant predictive value for surgical intervention.

Zusammenfassung

Wir untersuchten 96 Kinder mit stumpfen Bauchtraumen eines oder mehrerer folgender Organe: Leber, Milz, Niere und Pankreas. Das Ziel dieser Studie war es, die bei Eintritt bestehenden klinischen Zeichen zu eruieren, die eine notwendige operative Behandlung voraussehen lassen; zudem interessierte uns die Zuverlässigkeit der radiologischen Untersuchungen. Die Diagnose konnte in 60-90 % der Fälle, je nach Lage der Läsion, durch eine Ultraschalluntersuchung gestellt werden; die diagnostische Peritoneallavage scheint uns daher überholt. CT-Scan zeigte in allen Fällen die anatomisch genaue Lage der Verletzung. In unserer Untersuchung konnten wir 6 bei der Einlieferung bestehende klinische Faktoren bestimmen, die mit statistisch signifikanter Sicherheit einen chirurgischen Eingriff voraussagen lassen.

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