Eur J Pediatr Surg 1992; 2(5): 277-280
DOI: 10.1055/s-2008-1063458
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

20 Years of Functional Reconstructive Surgery in Bladder Exstrophy - Balance 10 Years After a Preliminary Report

P.  Sacher , M.  Schwöbel , U. G. Stauffer
  • Department of Surgery, University Children's Hospital, Zurich, Switzerland
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

This is an update of a consecutive series of 19 patients with bladder exstrophy presented as a preliminary report 10 years ago with a follow-up of 6 years. The average time of follow-up now is 14 years. In difference to the former report several additional procedures have been performed in most patients. 3 early "good" patients stay "good and continent". Only 3 out of 5 patients categorized as "fair" are now "good and continent" and only one without further intervention. 3 out of 6 patients who were classified as "poor" are now diverted. The overall rate of secondary diversions is 40 % including 2 patients with ureterosigmoidostomies. All patients have normal renal function and normal blood pressures. These results show that an early "good" result generally remains "good" but additional surgery may be warranted. The initially "fair" results usually necessitate a secondary procedure, e. g. augmentation cystoplasty or/and bladder neck tightening to show an improvement. Patients with early "poor" results unfortunately remain "poor" and have a great chance to get diverted.

Zusammenfassung

Es werden 19 Patienten, bei denen wegen einer Ekstrophie eine Blasenrekonstruktion durchgeführt worden war, 10 Jahre nach einer ersten Bestandsaufnahme mit einer mittleren Nachbeobachtungszeit von 6 Jahren nochmals vorgestellt. Die durchschnittliche Nachbeobachtungszeit beträgt nun im Durchschnitt 14 Jahre. Bei der Mehrzahl der Patienten wurden seit dem letzten Bericht weitere Eingriffe durchgeführt. 3 initial ,,gute" Fälle sind weiterhin ,,gut und kontinent". Nur 3 von 5 Patienten, die vor 10 Jahren als ,,genügend" beurteilt wurden, sind nun ,,gut und kontinent", nur einer davon ohne weitere Eingriffe. 3 von 6 Patienten mit einem primär ,,ungenügenden" Resultat haben nun eine Umleitungsoperation. Die Rate von sekundären Umleitungen beträgt 40 %, mit eingeschlossen 2 Patienten mit einer Ureterosigmoidostomie. Alle Patienten haben eine normale Nierenfunktion und einen normalen Blutdruck. Die Resultate dieser kleinen konsekutiven Serie zeigen, daß ein initial gutes Resultat meistens gut bleibt. Die Patienten mit initial genügendem Resultat benötigen in den meisten Fällen weitere Eingriffe, wie eine Augmentationszystoplastik und/oder eine Kontinenzplastik, um sich zu verbessern. Diejenigen Patienten mit einem initial ungenügenden Resultat bleiben leider häufig ungenügend. Bei den meisten dieser Patienten muß das initiale Management der Blasenrekonstruktionschirurgie verlassen und eine sekundäre Umleitungsoperation vorgenommen werden.