Dtsch Med Wochenschr 1990; 115(30): 1131-1135
DOI: 10.1055/s-2008-1065131
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Behandlung der koronaren Herzkrankheit im Alter: Wann Ballondilatation, wann Operation?

Treatment of coronary heart disease in the elderly: indications for angioplasty versus operationF. Schwarz, M. Müller-Leile, H. Störger, W. Preusler, N. Reifart, W. Hofmann
  • Abteilung Kardiologie, Rotes-Kreuz-Krankenhaus Frankfurt
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Um zu prüfen, welche Patienten mit koronarer Herzkrankheit in höherem Alter mit einer Ballondilatation behandelt werden können, wurden die Daten von 3029 konsekutiven Patienten (2474 Männer, 555 Frauen, mittleres Alter 59 [20-88] Jahre) analysiert, bei denen koronarangiographisch eine koronare Herzkrankheit diagnostiziert worden war. 884 Patienten waren durchschnittlich 70 (65-88) Jahre alt, 2145 Patienten durchschnittlich 54 (20-64) Jahre. Die älteren Patienten wiesen seltener eine Ein-Gefäß-Krankheit (30 % vs 44 %, P < 0,001), gleichhäufig eine Zwei-Gefäß-Krankheit (28 % vs 30 %) und häufiger eine Drei-Gefäß-Krankheit (42 % vs 26 %, P < 0,001) auf als die jüngeren Patienten. Die älteren Patienten mit Ein-Gefäß-Krankheit wurden in 50 % konservativ, in 49 % durch Ballondilatation, aber nur in 1 % operativ behandelt. 44 % der älteren Patienten mit Zwei-Gefäß-Krankheit wurden konservativ, 40 % durch Ballondilatation und 16 % operativ behandelt. Die älteren Patienten mit Drei-Gefäß-Krankheit wurden in 23 % konservativ und in 8 % durch Ballondilatation behandelt, aber in 69 % operiert. Diese Verteilung entsprach derjenigen bei den jüngeren Patienten. Erfolgs- und Komplikationsrate der Ballondilatation unterschieden sich in den beiden Altersgruppen nicht. Ältere Patienten mit Ein- und Zwei-Gefäß-Krankheit können demnach mit vergleichbarem Erfolg und Risiko wie jüngere durch Ballondilatation behandelt werden. Bei Drei-Gefäß-Krankheit muß dagegen häufig operiert werden.

Abstract

Data from 3029 consecutive patients (2474 men, 555 women, mean age 59 [20-88] years) in whom coronary heart disease had been diagnosed by coronary angiography were studied with the object of identifying those patients in the older age group who are suitable for treatment by balloon angioplasty. There were 884 patients with a mean age of 70 (65-88) years, and 2145 patients with a mean age of 54 (20-64) years. Single vessel disease was less common in older patients (30 % vs 44 %; P < 0.001), double vessel disease was equally common in both groups (28 % vs 30 %) and triple vessel disease was commoner in the elderly group (42 % vs 26 %; P < 0.001). For elderly patients with single vessel disease conservative treatment was chosen in 50 %, angioplasty in 49 % and operative treatment in only 1 %. Of elderly patients with involvement of two arteries, 44 % were treated conservatively, 40 % by angioplasty and 16 % surgically. Of elderly patients with triple artery disease, 23 % were treated conservatively, 8 % by angioplasty and 69 % operatively. This pattern was similar to that among younger patients. The success rate and the incidence of complications after percutaneous transluminal coronary angioplasty were similar in both age groups. In elderly patients with disease of only one or two coronary arteries the prospects of success and the risks are comparable to those in younger patients, but patients with triple artery disease often need bypass surgery.