Eur J Pediatr Surg 1994; 4(2): 103-107
DOI: 10.1055/s-2008-1066078
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bioresorbable Pins and Screws in Paediatric Traumatology

G.  Benz1 , D.  Kallieris2 , T.  Seeböck1 , A.  McIntosh2 , R.  Daum1
  • 1Kinderchirurgische Abteilung (Ärztl. Dir.: Prof. Dr. Daum), Institut für Rechtsmedizin, Universität Heidelberg, Germany
  • 2Chirurgisches Zentrum, Arbeitsgruppe Biomechanik, Institut für Rechtsmedizin (Dir.: Prof. Dr. Mattern), Universität Heidelberg, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Bioresorbable implants are suited to the treatment of joint and shaft fractures in children. These conclusions were drawn from clinical and experimental investigations at the University of Heidelberg. Since 1990 13 fractures, including 5 medial malleolus fractures, 2 retropatella flake fractures, 1 metacarpal fracture, 2 lateral condyle, 2 epicondyle fractures and a secondary dislocated forearm fracture were treated with BIOFIX pins. 11 of these cases were without complications. There was one case of infection, and due to material failure the stability was insufficient in one case.

In a post-mortem study torsional fractures were produced in femora of children between 5 and 15 months. The fractures were then fixed with one resorbable screw and put under torsional loading until the bone refractured. The post-fixation force (torsional) amounted to 77% of the original fracture force, and the degree of rotation at fracture was post-fixation 84% of the original. The stability of bioresorbable screws in the treatment of femoral spiral fractures in children can therefore be confirmed.

Zusammenfassung

Biologisch abbaubare Implantate eignen sich zur Versorgung von Gelenkfrakturen und Schaftbrüchen im Kindesalter. Dies soll durch die folgende klinische und experimentelle Studie belegt werden.

Seit 1990 haben wir an der Kinderchirurgischen Abteilung insgesamt 13 Frakturen mit BIOFIXSTIFTEN versorgt, darunter 5 Innenknöchelfrakturen, 2 retropatellare "flake fractures", 1 Mittelfußbruch, 2 Epikondylusbrüche, 2 Kondylusbrüche und 1 sekundär disloziierter Unterarmbruch. In 11 Fällen kam es zu einem unauffälligen postoperativen Verlauf, in 1 Fall kam es zu einer Dislokation bei einem zu dünnen Spickdraht (0,8 mm), in einem weiteren Fall zu einem Sekundärinfekt.

In einer postmortalen Studie wurden an kindlichen Femora (5.-15. Monat) experimentell Torsionsfrakturen erzeugt und mit 1 resorbierbaren Schraube versorgt. Anschließend wurde erneut eine Torsionsbelastung bis zum Bruchgeschehen durchgeführt. Die postoperative Torsionskraft betrug 77%, der Torsionswinkel 84% der Ausgangswerte. Damit ergibt sich auch bei den resorbierbaren Schrauben eine ausreichende Stabilität, und sie können zur Versorgung kindlicher Spiralfrakturen am Femur herangezogen werden.