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DOI: 10.1055/s-2008-1066787
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Aktinomykose der Harnblase
Actinomycosis of the bladderPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Bei einer 66jährigen Patientin mit uncharakteristischen Unterbauchschmerzen und einer therapieresistenten Pollakisurie mit Streß-Inkontinenz wurde ein palpabler Tumor im linken Unterbauch festgestellt. Sonographisch war der Tumor etwa 6,0 × 2,5 × 2,5 cm groß und lag zwischen Harnblasendach und vorderer Bauchwand. Eine sonographisch gezielte Feinnadelpunktion erbrachte kein zytologisch verwertbares Material, ein Keimnachweis aus dem Aspirat gelang nicht. Außer einer erhöhten Blutsenkungsreaktion (15/43 mm) waren alle klinisch-chemischen Befunde unauffällig. Bei der histologischen Untersuchung des während einer Probelaparotomie vollständig exstirpierten Tumors wurde eine Aktinomykose der Harnblase diagnostiziert. Auf eine postoperative Langzeit-Antibiotikagabe wurde verzichtet. Bei einer Kontrolluntersuchung neun Monate später war die Patientin weiterhin beschwerdefrei und klinisch unauffällig.
Abstract
A palpable tumour was discovered in the left lower abdomen of a 66-year-old woman with uncharacteristic lower-abdominal pain and treatment-resistant pollakisuria and stress incontinence. On ultrasound examination the tumour was about 6.0 × 2.5 × 2.5 cm in size and was located between bladder roof and anterior abdominal wall. Ultrasound-guided fine-needle biopsy failed to produce any cytologically interpretable material, and there was no bacterial growth from the aspirate. All clinical and biochemical findings were normal, except for a raised blood-sedimentation rate (15/43 mm). The tumour, completely removed at laparotomy, was diagnosed to be aktinomycosis of the bladder. No long-term postoperative antibiotic treatment was undertaken. Nine months after the operation the patient was without symptoms and there were no abnormal clinical findings.
