Psychiatr Prax 2008; 35(6): 294-301
DOI: 10.1055/s-2008-1067335
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zur Validität eines zweistufigen Screenings am Beispiel des Depressionsscreening

The Validity of a Two-Step-Screening Procedure for DepressionRainer  Alexandrowicz1 , Maria  Weiss2 , Barbara  Marquart2 , Johannes  Wancata2
  • 1Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Institut für Psychologie, Abteilung für Angewandte Psychologie und Methodenforschung
  • 2Medizinische Universität Wien, Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Klinische Abteilung für Sozialpsychiatrie
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Publication Date:
27 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Ein zweistufiges Depressionsscreening für den praktischen Arzt wird hinsichlich der Validität untersucht. Methode Anhand publizierter Validitätskennzahlen bestehender Screeninginstrumente wird die zu erwartende Validität dieses zweistufigen Verfahrens ermittelt. Ergebnisse Die Gesamtzahl der vom praktischen Arzt zu untersuchenden Screening-Positiven sinkt im Vergleich zu Standardscreenings bei leicht verringerter Sensitivität und deutlich erhöhter Spezifität. Diskussion Das Verfahren erlaubt mit geringem Aufwand die Erkennungsrate von Depression beim praktischen Arzt zu erhöhen.

Abstract

Objective Several studies reported that general practitioners often do not recognize depressive disorders among their patients. Routine screening is a time-consuming procedure which might be improved by means of a two-step procedure. Using a very brief screening instrument in a first step reduces the number of patients needing a longer conventional screening in a second step. Only screening positives after this second step will be examined by the general practitioner (GP). Methods Based upon validity scores from published studies, the expected validity of such a two-step procedure is being investigated. Results This two-step screening procedure decreases the overall number of screening positives who have to be examined for the presence of depression by the GP. While the combined sensitivity slightly decreases, the combined specifity increases. Conclusions The proposed method allows for a practicable routine screening for depression by the GP. The procedure might further be improved through the development of instruments optimized for the first and the second step.

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1 Tief gestellte Ziffern bezeichnen die erste bzw. zweite Screeningstufe, die Abkürzung tot bezieht sich auf das kombinierte Verfahren („total”).

Dr. Rainer Alexandrowicz

Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Institut für Psychologie, Abteilung für Angewandte Psychologie und Methodenforschung

Universitätsstraße 65 – 67

9020 Klagenfurt, Österreich

Email: rainer.alexandrowicz@uni-klu.ac.at