Dtsch Med Wochenschr 1988; 113(35): 1358-1361
DOI: 10.1055/s-2008-1067820
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Welche Hormontherapie bei fortgeschrittenem Mammakarzinom des Mannes?

Advanced carcinoma of the breast in the male: what is the best hormonal treatment?P. E. Lönning, G. Wiedemann, S. Kvinnsland, S. Lundgren
  • Department of Oncology (Director: Prof. Dr. B. Rosengren), University of Bergen, Klinik für Innere Medizin (Direktor: Prof. Dr. P. C.Scriba), Medizinische Universität Lübeck, und Department of Oncology and Radiation Therapy (Director: Prof. Dr. S. Kvinnsland), University of Trondheim
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Ein 76jähriger, nicht orchiektomierter Mann mit einem fortgeschrittenen Mammakarzinom wurde sequentiell endokrin behandelt. Der Tumorprogression während einer Dexamethason-Monotherapie folgten objektive Tumorregressionen bei sequentieller Behandlung mit Tamoxifen (zweimal) und den beiden Aromatasehemmern Aminoglutethimid und Testololacton sowie ein stabiler Krankheitsverlauf unter der Therapie mit zwei hochdosierten Gestagenpräparaten (Medroxyprogesteronacetat und Megestrolacetat).

Abstract

A 76-year-old man with advanced carcinoma of the breast who had not been orchiectomized underwent sequential hormonal treatment. The tumour progressed during monotherapy with dexamethasone. Objective regression of the tumour followed sequential administration of tamoxifen (twice) and the two aromatase inhibitors, aminoglutethimide and testololactone. In addition, his condition remained stable on two progestogens in high doses, medroxyprogesterone acetate and megestrol acetate.