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DOI: 10.1055/s-2008-1067856
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Schwere Thrombozytopenie, Hämolyse und Leberfunktionsstörung in der Spätschwangerschaft: HELLP-Syndrom
Severe thrombocytopenia, haemolysis and abnormal liver functions in late pregnancyPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
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Zusammenfassung
Eine 27jährige Zweitgravide wurde in der 37. Schwangerschaftswoche wegen Übelkeit, Erbrechens und Oberbauchschmerzen hospitalisiert. Bei schwerer Thrombozytopenie (6000/µl), Hämolyse und ausgeprägter Leberfunktionsstörung (Bilirubin 7,4 mg/dl, GOT 512, GPT 650 und LDH 1772 U/l) handelte es sich um ein HELLP-Syndrom, eine wahrscheinlich immunologisch induzierte Erkrankung der Spätschwangerschaft. Nach Thrombozytentransfusion und Antithrombin-III-Substitution erfolgte bei unreifer Cervix die komplikationslose Schnittentbindung. Post-partal kam es zu rascher Normalisierung der Thrombozytenzahl und Leberwerte.
Abstract
A 27-year-old gravida 2 was hospitalized in the 37th week of pregnancy because of nausea, vomiting and upper abdominal pain. She had severe thrombocytopenia (6000/µl), haemolysis and markedly abnormal liver functions (bilirubin 7.4 mg/dl, GOT 512, GPT 650 and LDH 1772 U/l), indicating a probably immunologically induced syndrome (HELLP) of late pregnancy. After platelet infusion and antithrombin III substitution a slightly growth-retarded girl was delivered without complications by section because of threatened intrauterine asphyxia while the cervix was undilated. The maternal platelet count and the liver functions quickly returned to normal post-partum.