Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1068010
Sonographie bei prähepatischem Pfortaderverschluß
Sonography in prehepatic blockPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
In einer retrospektiven Analyse wurden die sonographischen Befunde von 125 Patienten mit prähepatischem Pfortaderhochdruck, davon 76 mit Zustand nach Varizenblutung, ausgewertet. Hauptursache waren Portalvenenthrombosen nach Nabelvenenkatheter; 98 % dieser Patienten hatten eine Blutungsanamnese. Von 113 Fällen mit Portalvenenthrombose hatten 54 % eine kavernomatöse Pfortadertransformation, 87 % von ihnen eine Varizenblutung. Bei zwölf Patienten mit isolierter Milzvenenstenose war bisher keine Blutung aufgetreten. Alle Pfortaderthrombosen waren sonographisch richtig diagnostiziert worden. Neben dem Thrombosenachweis fanden sich nur in 5 % aller Fälle keine sonographisch erkennbaren Kollateralgefäße des Portalsystems, die bei 94 % der Patienten mit endoskopischem Varizennachweis darstellbar waren. Die Sonographie kann als Screening-Methode bei Verdacht auf prähepatisch bedingten Pfortaderhochdruck eingesetzt werden.
Abstract
In a retrospective analysis, the sonographic findings of 125 patients with prehepatic portal hypertension (of these 76 with condition after varix bleeding) were evaluated. The main cause were portal venous thromboses after umbilical venous catheter; 98 % of these patients had a case history of hemorrhages. Of 113 cases with portal vein thrombosis, 54 % had a cavernomatous transformation of the portal vein, 87 % of them had a varix hemorrhage. In 12 patients with isolated lienal vein stenosis, no hemorrhage had occured so far. All portal vein thromboses were correctly diagnosed by sonography. Besides the detection of thromboses, only in 5 % of all cases no sonographically identifiable collaterals of the portal system were present; such collateral vessels could be imaged in 94 % of the patients with endoscopic detection of varices. Sonography can be used as a screening method in suspicion of portal hypertension of pre-hepatic origin.