Dtsch Med Wochenschr 1985; 110(4): 134-136
DOI: 10.1055/s-2008-1068786
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Einschränkung von Insulinreserven und exokriner Pankreassekretion bei chronischer Pankreatitis

Reduction in insulin reserve and exocrine pancreas secretion in chronic pancreatitisK.-P. Stock, S. Domschke, J. Pichl, M. U. Schneider, W. Domschke
  • Medizinische Universitätsklinik Erlangen (Direktor: Prof. Dr. L. Demling)
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Serumspiegel von Insulin und C-Peptid wurden unter Basalbedingungen und nach maximaler Stimulation mit Glucose-Tolbutamid-Glucagon bei elf Personen mit normaler Pankreasfunktion und bei 21 Patienten mit chronischer Pankreatitis bestimmt. Die Patienten mit der größten exkretorischen Insuffizienz im Sekretin-Pankreozymin-Test hatten die ausgeprägtesten endokrinen Funktionseinschränkungen. Bei Patienten mit manifestem Diabetes mellitus war die exokrine Kapazität auf durchschnittlich 10 % der Norm vermindert. Die endokrinen Parameter waren linear mit den exokrinen Parametern korreliert, am deutlichsten die C-Peptid-Reserven mit der pankreatischen Enzymsekretion.

Abstract

In 11 persons with normal pancreas function and 21 patients with chronic pancreatitis serum levels of insulin and C-peptide were measured under basal conditions and after maximal stimulation with glucose-tolbutamide-glucagon. Patients with the highest excretory deficiency in the secretin-pancreozymin test had the most marked impairment in endocrine function. In patients with manifest diabetes the exocrine capacity was reduced to an average of 10 % of normal. The endocrine parameters correlated linearly with the exocrine ones, most markedly C-peptide reserve with pancreatic enzyme secretion.