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DOI: 10.1055/s-2008-1069630
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Untersuchungen zum Systemcharakter der autonomen diabetischen Neuropathie
Systemic involvement of autonomic diabetic neuropathyPublication History
Publication Date:
26 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Bei 30 Diabetikern mit einer peripheren Neuropathie erfolgte eine komplexe Untersuchung zur Erfassung autonom-nervaler Störungen in sieben verschiedenen Organsystemen. Es wurden Funktionsanalysen des Herz-Kreislauf-Systems (respiratorische Arrhythmie in Ruhe und bei Taktatmung, Wellen III. Ordnung der Herzfrequenz und des arteriellen Mitteldruckes, aktive und passive Orthostase), der Pupillenregulation (Infra-rot-Pupillographie), der peripheren Vasomotorik (Hauttemperatur) und Sudomotorik (psychogalvanischer Hautreflex) durchgeführt. Die Beteiligung des Urogenitalsystems, des Magens und Darmes wurde anhand klinischer Kriterien beurteilt. Zwölf Diabetiker wiesen Anzeichen einer autonomen Neuropathie in vier bis sechs, acht Patienten in drei Organgebieten auf. Als besonders aussagefähig erwiesen sich die Amplituden der respiratorischen Arrhythmie unter Taktatmung, die spektralanalytische Beurteilung der Herzfrequenzwellen III. Ordnung und die Herzfrequenz-Sofortreaktion bei Orthostasebelastung. Die nachgewiesene Störung der Überleitung zentral generierter Herzfrequenzwellen III. Ordnung sowie die verminderten Amplituden der Spontanrhythmen akraler Hauttemperatur ergänzen die bisher bekannte Symptomatik der autonomen diabetischen Neuropathie. Der in den Untersuchungen objektivierte Systemcharakter der autonomen diabetischen Neuropathie spricht für eine metabolische Genese.
Abstract
Thirty diabetics with peripheral neuropathy underwent complex assessment of autonomic nervous disorders of seven different organ systems. Functional analysis was done of the cardiovascular system (respiratory arrhythmia at rest and during regulated breathing, 3rd order waves of cardiac frequency and of arterial mean pressure, active and passive orthostasis), pupillary regulation (infra-red pupillography), peripheral vasomotor regulation (skin temperature) and sudomotorics (psychogalvanic skin reflex). Involvement of the genitourinary system, of stomach and intestine was evaluated by clinical criteria. Twelve diabetics showed signs of autonomic neuropathy in four to six, eight patients in three organ systems. The amplitudes of respiratory arrhythmia during regulated breathing, spectral analytic evaluation of cardiac frequency waves of 3rd order and cardiac frequency immediate reaction during orthostasis were particularly indicative. The demonstrated disturbance of conduction of centrally generated cardiac frequency waves of 3rd order and the diminished amplitudes of the spontaneous rhythms of acral skin temperatures complement the previously known symptomatology of autonomic diabetic neuropathy. The systemic character of autonomic diabetic neuropathy objectivated by the investigations indicates a metabolic pathogenesis.