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DOI: 10.1055/s-2008-1069690
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Reduktion der CK- und CKMB-Infarktgröße durch Verapamil
Reduction in CK- and CKMB-measured infarct size by verapamilPublication History
Publication Date:
26 March 2008 (online)
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Zusammenfassung
In einer prospektiven, randomisierten und kontrollierten Studie erhielten 29 Patienten Verapamil intravenös in einer Dosierung von 5-10 mg/h über 2 Tage, im Mittel 8 Stunden nach Infarkteintritt. 25 Patienten blieben ohne spezifische Therapie. Bei allen Patienten lag der linksventrikuläre Füllungsdruck initial unter 15 mm Hg. Die beiden Gruppen waren nach Alter, Infarktlokalisation und Hämodynamik (Swan-Ganz-Katheter) vergleichbar. In der Verapamil-Gruppe waren die CK- und CKMB-Maxima deutlich niedriger als in der Kontrollgruppe (CK 547 vs. 703 U/l, P < 0,05; CKMB 51 vs. 68 U/l, P < 0,025), ebenso die Infarktgewichte (CK : 48 vs. 65 g-Äquivalent, P < 0,03; CKMB : 31 vs. 49 g-Äquivalent, P < 0,005). Der arterielle Blutdruck war um 10 mm Hg niedriger als in der Kontrollgruppe. Peripherer Widerstand und Füllungsdruck blieben unverändert. Verapamil reduziert bei nicht-linksinsuffizienten Patienten die Infarktgröße um etwa 30 %. Hämodynamisch steht die Blutdrucksenkung im Vordergrund.
Abstract
In a prospective, randomized and controlled study, 29 patients received i.v. verapamil, 5-10 mg/h for two days, at a mean of eight hours after onset of myocardial infarction. In a control group, 25 patients received no specific treatment. In all patients, left ventricular end-diastolic pressure was initially less than 15 mm Hg. The two groups were comparable as to age, infarct site and haemodynamics (measured via Swan-Ganz catheter). CK and CKMB peaks were significantly lower in the verapamil than the control group (CK 547 vs 703 U/l, P < 0.05; CKMB 51 vs 68 U/l, P < 0.025), as well as infarct weight (CK = 48 vs 65 g-equivalent; P < 0.03; CKMB = 31 vs 49 g-equivalent; P < 0.005). Arterial blood pressure was lower by 10 mm Hg than in the control group. Peripheral resistance and filling pressure remained unchanged. In patients without left ventricular failure verapamil reduces the infarct size by about 30 %. The most prominent haemodynamic change is a reduction in blood pressure.