Eur J Pediatr Surg 1997; 7(3): 174-176
DOI: 10.1055/s-2008-1071086
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Repair of Congenital H-Type Vestibuloanorectal Fistula Through the Posterior Midsagittal Approach: Case Report

D. C. Keramidas , M. E. Soutis , P.  Theodorou
  • 2nd Department of Pediatric Surgery, "Aghia Sophia" Children's Hospital, Athens, Greece
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

The posterior midsagittal approach was successfully used for the repair of congenital H-type vestibuloanorectal fistula in a patient 1.5 months old. Technical details of the operation which consisted of two main parts are described. Identification and dissection of the fistulous tract started following midsagittal division of the sphincters and the posterior half of the rectum with the patient in a knee-chest position. The dissected part of the fistulous tract was inverted per vagina. Completion of dissection and excision of the fistulous tract were accomplished with the patient in the lithotomy position. The main advantage of the procedure was the ability to completely excise the fistula under direct vision.

Zusammenfassung

Es wird der Fall eines 1,5 Monate alten Mädchens vorgestellt, bei dem eine vestibulorektale Fistel vom H-Typ mittels eines posterior sagittalen Zuganges erfolgreich operiert wurde. Die technischen Details der Operation bestanden in einer Identifizierung und Durchtrennung der Fistel nach posteriorer sagittaler Durchtrennung der Sphinkteren und der hinteren Hälfte des Rektums, wobei der Patient in Knie-Bauch-Lage lag. Die durchtrennte Fistel wurde in die Vagina verlagert und die Exzision der Fistel in Steinschnittlage vervollständigt. Den Vorteil dieses Verfahrens sehen die Autoren darin, daß die Fistel unter Sicht und komplett verschlossen werden kann.